Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 feb. 2018

Njut av vårens snittblommor och tidig lövsprickning inomhus























Såhär års brukar kommunen klippa träd och buskar runt om i stan. För några veckor sedan, när jag kom körandes med bilen, fick jag se att de röjt riktigt ordentligt bland träd och buskage, strax intill där jag bor. Jag stannade till vid vägkanten och gick ur bilen och bröt av lite olika sorters grenar, som jag tog med hem. Vad det var för trädslag vet jag inte, förutom några grenar, vars knoppar börjat spricka upp och visa de vita videkissarna. Att det var sälg gick inte att ta miste på. Redan när jag var barn kunde jag namnet på trädet och jag brukade stryka de ludna, små bollarna mot min kind. De var verkligen mjuka och lena.
När jag kom hem skar jag nya, rejäla snittytor på grenarna,, för att de skulle få bättre möjlighet att suga vatten.. Jag satte dem i varmt vatten och plockade bort knopparna, som hamnade under vattenytan. De gör annars att det lättare blir bakterietillväxt i vattnet. Jag bytte vattnet flera gånger för att det skulle hålla sig fräscht och efter någon vecka började knopparna svälla och de första bladen slog ut.
De vackraste grenarna är de son kommer från blommande träd och buskar, som t.ex. magnolia, forsythia, äpple och päron. Har man inte möjlighet att få tag i grenar i naturen eller i trädgården brukar det finnas att köpa i blomsterbutiker och på stans torghandel.
Om du tar in grenar och får besök, tänk på att de kan vara allergiker, som tyvärr inte kan njuta av nyutslagna blad och blommor utan istället mår dåligt.


















Förutom att sätta in grenar hemma i min lägenhet såhär års, köper jag gärna hem några blommor, som är starkt förknippade med tidig vår. Jag brukar bara köpa några enstaka blommor av bland annat ranunkel, anemon, mimosa med sina gula, väldoftande, små bollar eller ett par tulpaner av någon ovanlig sort. Häromdagen valde jag ut en enda kvist av rosa ranunkel. Den var förgrenad, så jag delade på den och fick på så vis flera stjälkar, som jag satte i två glasflaskor. Gamla flaskor hittar man billigt på loppis och till ett litet arrangemang tycker jag att det är fint om de har olika höjd och utformning. De blir vackert att sätta dem i en grupp, med bara en blomma i varje flaska. Ibland lägger jag glaskulor, i matchande färg, i botten på flaskorna och knyter rosetter kring halsarna, men ibland är det enkla vackrast. Det är fint att använda blommorna utan stjälkar och låta dem flyta i vattnet i en skål eller kupa av glas. Med ett fåtal blommor, för några tior, får man enkelt ett vackert blickfång med vårkänsla och blommorna håller oftast några dagar längre. Tänk på att använda en vass kniv när du skär av blommorna, med en snedskuren snittyta och använd inte en sax. Klipper man av blomstjälken trycks kapillärerna ihop och blomman får svårt att suga vatten.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar