Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

27 okt. 2017

Vad betyder din katt för dig?


















För någon månad sedan anordnade Whiskas tävlingen "Årets katt" på Facebook. Tävlingsuppgiften var att berätta om sin katt, vad som gör den speciell och hur den gör skillnad i livet. Utöver tävlingsvinsten, en årsförbrukning av Whiskasprodukter, lovade företaget att skänka ett mål mat till en hemlös katt, för varje tävlingsbidrag som de fick in. Jag tänker att maten förmodligen skickades till några olika katthem. Då jag gillar tävlingar, speciellt när det krävs en motivering för att delta, ville jag självklart vara med i tävlingen och berätta om hur mycket mina katter Tindra och Ängla betyder för mig. Jag tror själv att mina katter har en större mening i mitt liv, än vad en del andra katter har för betydelse för sina hussar och mattar. Med det menar jag absolut inte att alla våra katter inte fyller en viktig uppgift. Det finns otroligt många mycket älskade katter runt om i landet, som betyder väldigt mycket för sina ägare, men en katt kan ha en mindre eller större mening i livet för olika hussar och mattar. Ängla och Tindra bidrar med mycket mer i mitt liv, än att bara vara härliga husdjur, speciellt då jag under större delen av livet varit sjuk, har dåligt med ork, mår mindre bra och ofta är ensam hemma. De är förutom mina livskamrater, mysiga och varma att gosa med, de får mig att komma ur    sängen även de dagar då jag mår riktigt dåligt, de är starka lyckopiller och underbara som sällskap. Ja, jag skulle kunna göra listan lång.
Jag har tidigare skrivit en text om mina katter, som jag nu skrev om och utökade till en liten berättelse. Jag la ut den, som tävlingsbidrag på Whiskas sida på Facebook, tillsammans med en bild på mig och Ängla. Whiskas toppar inte listan över mina katters favoritmat, men Tindra och Ängla som är kräsna katter, låter sig väl smaka av Whiskas blötmat med sås, så det var en självklarhet att delta i tävlingen. Jag var nöjd med mitt tävlingsbidrag, och hoppades såklart att Ängla skulle ta hem titeln, som "Årets Whiskaskatt".
Häromdagen fick jag se att vinnaren korats i tävlingen och någon vinst blev det inte för min älskling, men vad gör egentligen det. Ängla och Tindra fortsätter ändå att vara det bästa i mitt liv och de är lika högt älskade, som de alltid varit, om inte ännu lite mer.


Nedan följer mitt tävlingsbidrag.
 
Jag trodde aldrig någonsin att jag skulle bli med katt
men tänk så många avtryck hon i livet satt
Många tjatade om att en katt skulle vara bra
glöm hund det är inte alls att föredra
Jag var negativ men det blev en liten källing till slut
såhär i efterhand är det mitt livs allra bästa beslut
Ängla heter hon och är mitt starka lyckopiller i livet
att hon ska ha det bästa är självklart givet
Hon är ingen raskatt med vackert protokoll
med för mig är det hennes personlighet som spelar roll
Ängla gör att mina mörkaste dagar nu är få
utan henne skulle mitt liv inte kunna fortgå
Jag är inte ensam mer inte ens på toaletten
hon åker även i hissen när jag ska ner med tvätten
Med dialys i många år och även cancermedicin
är mitt liv ofta tungt och det tär på energin
När jag vaknar trött och har värk i min kropp
och det känns som världens tyngsta upplopp
då sitter hon där och lägger tassen mot mitt bröst
och hennes blick ger mig både styrka och tröst
Jag ger henne mycket kärlek och mat som är rätt
så hon mår bra och blir riktigt nöjd och mätt
Tid för jakt och lek med mus och råtta
och en ren låda som är hennes innepotta
Viktigt är även att hon trivs hemma hos mig
för hon är en mycket speciell och unik liten tjej
För min älskade Ängla gör jag självklart allt
för att ge tillbaka av all kärlek tusenfalt
Nu håller jag hårt alla fingrar och tår (de jag har)
att vi många härliga år tillsammans får.

Ängla och Tindra, jag älskar er mest i världen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar