Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

4 aug. 2017

Enkel vinbärskaka med kladdig mitt


















Det är en härlig tid nu när frukter och bär mognar och blir ätfärdiga allteftersom i både trädgårdar och skog och mark. Att baka och göra efterrätter med färsk frukt och bär är helt klart godare än med de som kommer från frysboxen. Förra veckan var jag hemma hos min pappa och gick en runda i hans trädgård. Jag skulle kolla om de röda vinbären var mogna. Att plocka och äta vinbären direkt från busken är något speciellt, som jag tyvärr gör alltför sällan nu för tiden. Så länge som jag bodde i mitt föräldrahem kunde jag gå och plocka och äta av det vi odlade varje dag och på den tiden växte där flera sorters bärbuskar och bland annat jordgubbar och smultron. De röda vinbären var fortfarande i suraste laget förra veckan, så de fick hänga kvar på busken. Det har tydligen inte varit ett gynnsamt år för vinbären. Både de röda och svarta bären är mindre och färre än de brukar vara. När de är ordentligt mogna ska jag baka vinbärskaka och koka sylt. Att göra sylt på röda vinbär är inte så vanligt, men jag tycker att den är väldigt god att äta främst till pannkakor. Om knappt två veckor är det äntligen dags för mig att ha semester. Då har jag tänkt att jag ska baka scones och dricka after noon tea, bland annat med min vinbärssylt och hemgjord clotted cream, men innan dess ska jag baka vinbärskaka, som mina närmsta grannar ska få en smakbit av. Den är enkel att göra, blir frisk i smaken av bären och lite lagom kladdig i mitten. Jag har funderat över att baka kakan med andra bär och kanske får jag ork och tid under semestern. Längtar verkligen efter att få vara ledig och räknar ner dagarna tills det är dags att få sovmorgon och ta det lite lugnare.


















Recept
Vinbärskaka med röda bär
2 ägg
2 ½ dl socker
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
75 g smält smör
2 ½ dl röda vinbär, färska eller frysta

Skorpmjöl och smör till formen

Gör så här:
Sätt ugnen på 200ºC. Smörj och bröa en springform, 22 cm. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa ner de torra ingredienserna. Vispa till sist ner smöret. Häll smeten i formen och strö över vinbären. Grädda i mitten av ugnen i cirka 30 minuter.

Servera kakan utan tillbehör, alternativt med vispad grädde eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar