Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 apr. 2017

Omplantering och pelargonpyssel, bra för både kropp och själ

Nya små plantor från Sune Trygg.


















Såhär på vårkanten är det dags att plantera om en hel del växter. Den gamla jorden ska tas bort och bytas ut mot ny och näringsrik, så att plantan får den bästa förutsättningen för att komma igång och växa och må bra, nu när ljuset kommer tillbaka och solen är uppe allt fler timmar under dygnet. Det lönar sig att köpa en jord av bra kvalité. Den är i och för sig dyrare, men bättre jord ger en kraftigare tillväxt av plantan och rikligare blomning. Sedan behöver plantan även få näring, även om det finns näring tillsatt i jorden. Det finns ett flertal olika sorters näring att välja mellan, t.ex. flytande och i pulverform, som tillförs när man vattnar och små näringspinnar, som sticks ner i jorden. Det finns även näring, som blandas i jorden när man planterar. En del varianter är långtidsverkande, medan andra får tillföras mer ofta och olika sorters näring lämpar sig bättre för vissa typer av växter, beroende på innehåll. Då jag odlar mest pelargoner köper jag min näring hos Gluggstorps handelsträdgård, som använder en näring i pulverform. Den är speciellt framtagen, med en balanserad blandning av de olika ämnena, för att gynna odling av pelargoner på bästa sätt. Jag tillsätter en svag dos näring varje gång jag vattnar mina plantor under vår och sommar och minskar ner och upphör helt att ge näring på senhösten.
Vid omplantering av pelargoner behöver en del plantor få en större kruka, om pelargonen vuxit ordentligt och rötterna fyller upp botten på den gamla krukan. Oftast räcker det att byta till en storlek större kruka, då en alltför stor främst gynnar tillväxten av blad och då bildar plantan färre knoppar och det är ju många blommor på en frodig planta, som man eftersträvar. Pelargonerna ska även skäras ner på våren, men det väntar jag med till ett par veckor efter att jag satt om plantorna. När jag skurit ner plantorna tar jag tillvara sticklingar, som jag sätter i vanlig blomjord. Det är viktigt att sticklingarna står ljust, varmt och att jorden är lätt fuktig. Jorden får inte vara blöt för då ruttnar sticklingen lätt. En stickling bör bara ha ett par blad. Rötterna utvecklas lättast där det suttit ett blad, så därför ska denna del av skaftet placeras under jordytan. Det brukar ta ett par veckor innan det bildas rötter på sticklingen, men ibland kan det ta längre tid.
Hemma hos mig är det främst pelargoner, som jag har planterat om hittills. I höstas hade jag ungefär 250 olika sorter, allt från vildväxande arter till små, förädlade miniatyrer. En del småplantor och sticklingar klarade inte sin första vinter ute på min inglasade balkong, men det är ändå fullt av plantor på alla hyllorna. Inne i lägenheten står en del små plantor, som så småningom ska sättas ut på balkongen, liksom de plantor som står i en hylla i trapphuset. De är pelargoner, som jag drivit upp från frö, tagna på mina egna plantor förra säsongen. Förhoppningsvis kommer dessa plantor att växa sig kraftigare i år och blomma för första gången till sommaren. Det är alltid lika spännande att se vad det blir för blommor på frösådda plantor, som jag odlat fram själv, och där fröna kommer från förädlade pelargoner, som korsats på naturlig väg på min balkong, genom att någon insekt varit framme och fört över pollen från en planta till en annan. För ett par veckor sedan fick jag hem årets första nytillskott till min pelargonsamling. En pelargonbekant var snäll och tog upp en beställning från mig, när pelargonsällskapet gjorde en resa och besökte Sune Trygg. Nio nya pelargoner fick jag levererade hem till mig, vilket jag verkligen uppskattade. Fler nya plantor är på gång då jag sått en del frön. Dels är det frön, som jag tog från mina egna pelargoner förra säsongen och sedan har jag skickat efter frön av fem olika pelargonarter, från Wexthuset. Jag hade turen och vann 200 kr i deras adventskalender innan jul och vinsten kom väl till pass, som betalning av min fröbeställning. Jag såg till att fröna kom snabbt i jorden och jag vattnade sådden med kokhett vatten. Det resulterade i att de flesta fröna grodde redan efter ett par dagar och några små, små plantor har jag redan planterat om.
De senaste månaderna har jag varit tröttare än vanligt och periodvis har jag mått riktigt dåligt psykiskt och varit sjukskriven, men jag har ändå tagit hand om mina pelargoner. För mig är det lite av en terapi att pyssla om alla mina plantor. Min kurator på dialysen pratar mycket om att befinna sig i nuet och göra en sak i taget och fokusera på det man gör för stunden. Man ska fokusera i tanken på det man håller på med och inte låta tankarna vandra iväg, så att man funderar på en mängd andra saker än det man håller på med just nu. Når jag pysslar om mina pelargoner är hela jag och mina tankar helt uppslukade av mina plantor. Tid och rum existerar nästan inte, vilket är skönt även om jag kroppsligen blir trött efteråt. Att arbeta i trädgården, vistas i naturen och pyssla med växter är bra för både kropp och själ. Det är bevisat i olika studier att det ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Det är en utmärkt tid, som vi har framför oss, då det ges stora möjligheter att vistas i skog och mark, påta i trädgården och på balkongen och på så vis må bra av att omges av allt växande både vackra och doftande blommor, från smått till stort och allt gott, som man kan odla och äta. I min lilla, lilla värld av blommor finns det plats för alla och en var...

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är sjukskriven.

    Du kan ha rätt till ersättning från oss om du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

    Här kan du läsa mer om vår sjukförsäkring: https://www.afaforsakring.se/privatperson/sjukforsakring/las-mer-och-anmal/

    Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.
    Du kan även kontakta oss via Facebook - https://www.facebook.com/afaforsakring

    Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
    https://www.afaforsakring.se/om-afa-forsakring/uppsokande-kundtjanst/

    Vänliga hälsningar
    Charlie
    AFA Försäkring

    SvaraRadera