Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

26 apr. 2017

Bullar med vaniljkräm och mald vaniljstång

Bullar till fikat är en riktig klassiker.. De kan varieras på många olika sätt både när det gäller smak och utseende, allt från släta bullar till snurror, knutar mm. Jag brukar använda mig av ett recept, som räcker till 20 snurror, hämtat ur en gammal hemkunskapsbok från skoltiden. Receptet är enkelt, men jag brukar oftast ändra på smaksättningen, lite efter vad jag är sugen på. Senast jag bakade gjorde jag en ny variant av snurror, som jag fyllde med vaniljkräm, smör, socker och mald vaniljstång. Dr Oetker har, sedan ett par år tillbaka, Vanilje-Twister i sitt sortiment. Det är en liten kvarn med torkade bitar av vaniljstång, som är praktisk att använda för att smaksätta efterrätter och bakverk. Bullarna blev saftiga och de fick bra betyg av grannarna och patienter och personal på dialysen, som jag bjöd på mina nybakade bullar. De som blev över la jag i frysen och de var nästa lika goda, när jag åt av dem upptinade i mikron och lite ljumna. Häromdagen hittade jag en bulltävling på Hemmets Journals hemsida och igår skickade jag in mitt recept och bild på bullarna. Jag gillar att delta i alla möjliga tävlingar på nätet, men jag har aldrig tävlat med något recept tidigare. Det blir en spännande väntan innan tävlingen är avgjord och jag får veta om juryn gillar mina vaniljbullar.   

Recept, 20 snurror
Ingredienser:
50 g smör
3 dl mjölk
50 g jäst
3/4 dl socker
½ tsk salt
8-9 dl vetemjöl
Fyllning:
50 g smör
2 msk socker
Dr Oetkers Vanilje-Twister
Vaniljkräm (½ påse Dr Oetkers vaniljkräm bakstabil + 2 dl mjölk)
Till pensling:
1 ägg
pärlsocker
(20 st pappersformar)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225°C.
Tag fram smöret så att det blir rumstempererat eller kör det en kort stund i mikron.
Tillsätt mjölken och värm den till 37°C.
Smula ner jästen. Rör så att den smälter.
Tillsätt socker, salt och 7 dl vetemjöl. Arbeta in det väl.
Tillsätt, om det behövs, mera vetemjöl lite i taget och arbeta degen tills den är blank och släpper bunken.
Mjöla bakbordet och häll upp degen. Arbeta den smidig.
Kavla ut degen till en rektangel. Bred på vaniljkräm, smör, strö över socker och vrid några varv på vanilje-twistern, så att det blir mald vaniljstång över hela degrutan. Lämna ett par cm av degrutans yttre långkant utan fyllning. Rulla ihop degen. Dela rullen i 20 delar. Nyp ihop bullarna försiktigt och lägg dem i pappersformar. Låt bullarna jäsa övertäckta med bakduk till dubbel storlek, i en halvtimma eller längre. De ska kännas lätta och porösa när man trycker på dem och gropen efter fingret ska gå tillbaka.
Pensla dem med det uppvispade ägget och strö över pärlsocker. Grädda dem vackert gyllenbruna c:a 8 minuter.
Låt bullarna kallna under bakduk.

1 kommentar:

  1. Dom här måste jag bara pröva , dom ser så jätte goda ut.

    SvaraRadera