Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 apr. 2017

Årets pelargon 2017


















Idag tillkännagavs "Årets pelargon 2017", på mässan Nordiska Trädgårdar, som i vanlig ordning går av stapeln i Stockholm. Varje år utser Blomsterfrämjandets styrelse en jury, som sedan ska vara med och utse "Årets pelargon". De vill sätta pelargonen i fokus och visa på vilken otrolig mångfald det finns inom pelargonsläktet. Juryn för Årets pelargon bestod i år av Lotta Ahlvar, trendanalytiker och VD Handarbetets vänner, Patrik Vilsmyr från Mäster Grön, som representant för 35 svenska trädgårdsmästare i samverkan, Per Larsson från Hörnhems, företrädare för förädlarledet och Jonas Samuelsson, Rönne Trädgård. som representant för den svenska odlarkåren LRF Trädgård. Det blev den vitblommande rosenknoppspelargonen Kronprinsesse Mary, som fick titeln "Årets pelargon 2017". Denna pelargon har odlats tidigare, men olika pelargoner är populära från och till och på 2000-talet började ett trädgårdsmästeri åter att odla sorten mer aktivt, för att hedra den danska kronprinsessan Mary Ronaldson, från Australien och lanserade pelargonen som Kronprinsesse Mary. Blommorna, likt små rosor, växer tätt i små buketter och har en fördel då de inte skräpar ner när de blommat över och visst är den söt, årets pelargon. För övrigt vill årets vinnare ha samma förhållande som de flesta andra pelargoner. Bra jord, ljus placering, svag näringstillförsel vid varje vattning, men det är viktigt att pelargoner torkar upp mellan varje vattningstillfälle, då rötterna annars ruttnar lätt.
Juryns motivering lyder som följer:
"Med små härligt fyllda rosetter samlas blommorna i härliga buketter Lyskraften är stor, var du den än sätter Årets utvalda sprungen ur gruppen Rosenknopp Sorten är unik, när var blomma slår ut i topp Skirt flödar de välfyllda vita blommorna noblessa - 2017 njuter du av en blommande prinsessa".
De senaste årens pelargoner, som vunnit priset, har inte fallit mig personligen som samlare i smaken. Kronprinsesse Mary är inte ny på något vis, men jag gillar rosenknoppspelargoner och tycker att den är ett bättre val än flera av de tidigare årens vinnare och det lär nog bli att jag köper en planta framöver eller kanske en stickling, från någon av mina pelargonvänner, som säkert haft den i sin ägo innan den blev "Årets pelargon 2017".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar