Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 feb. 2017

Fattiga riddare, en gammal klassiker



















När jag tänker på riddare för tankarna mig till filmens värld och Sir Walter Scoots klassiska äventyrsroman Ivanhoe, som utspelar sig på 1100-talet. Den senaste filmatiseringen har under många år visats på nyårsdagen, i svensk tv. Jag har tappat räkningen på hur många gånger, som jag har sett filmen med Anthony Andrews i rollen, som Ivanhoe, men han är alltid lika snygg och stilig. Tyvärr får han aldrig sin sköna Lady Rowena, Lysette Anthony. Filmen slutar tyvärr alltid med att Ivanhoe väljer sin Rebecca, Olivia Hussey. Jag hoppas i alla fall att de levde lyckliga i alla sina dagar tillsammans.
I verkligheten hade riddarna inte alltid det så gott ställt, utan var beroende av andra för att få ihop till brödfödan. Under nödåren levde de ibland på torkat bröd, som de fräschade upp genom att lägga det i mjölk och sedan steka det i ister. Fattiga riddare är en översättning från tyskans arme ritter eller engelskans poor knights. Rätten sägs ha sitt ursprung i 1400-1500-talens kloster i Andalusien. Det var under första halva delen av 1800-talet, som de fattiga riddarna dök upp i kokböckerna i Sverige.
När jag var liten ordnade min mamma oftast fika till mig, när jag kom hem från skolan. Ibland hade hon bakat kanelbullar, kokt sagosoppa med torkad frukt eller gjort scones. Allra godast var det när hon gjorde fattiga riddare. Mamma bakade mycket vetebröd och ibland hände det att några bitar från en vetelängd blev liggande kvar i brödlådan och blev lite torra. För att fräscha upp brödskivorna lyxade hon till vår eftermiddagsfika, genom att göra fattiga riddare. Då tyckte jag att det kändes som riktigt kalas hemma på Körsbärsvägen. Man tar vitt skivat formbröd, vilket även kan skäras som brödstavar eller skivad vetelängd, vispar ihop ägg, mjölk och mjöl och vänder runt brödskivorna i blandningen och låter brödet suga åt sig av mjölkblandningen en liten stund. Därefter steks brödet i smör, på medelstark värme, tills att brödskivorna fått fin färg. Mamma brukade servera de nystekta, frasiga riddarna vända i socker och kanel. Får jag själv bestämma avnjuter jag dem helst med vispad grädde och sylt.
De fattiga riddarna kan även ätas med t. ex. glass, färsk frukt eller bär, flytande honung,
lönnsirap eller vaniljsås. Vill man göra rätten lite matigare hoppar man över det söta och serverar bräckt skinka, knaperstekt bacon och lingonsylt till eller keso.

Recept, 4 personer
4 toastbröd 

1 ägg
1 1/2 dl mjölk
1/2 dl vetemjöl

1 krm salt
1 tsk strösocker
smör till stekning
ka
nel och socker till garnering

Gör så här:
Vispa ihop ägg, mjölk och vetemjöl till en klumpfri smet. Vänd bröden i blandningen och låt de ligga en stund så att de suger upp vätska.
Stek dem sedan i rikligt med smör, på medelstark värme.. Vänd dem sedan i socker och kanel.

Servera genast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar