Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 feb. 2017

Anemoner och ranunkler sprider vårkänslor


















Januari månad passerade med en rasande fart och vi har redan hunnit en bit in i februari. Hittills har det märkligt nog varit en så gott som snöfri vinter i Halmstad. Igår föll snöblandats regn från en grå himmel. Solen lyser med sin frånvaro och februarivädret ger verkligen ingen positiv input till mitt humör, som tyvärr varit långt ifrån på topp, sedan det nya året började. Att vakna på morgonen och få se solen gå upp ger helt klart en mer positiv start på dagen. Utan varken sol eller snö tycker jag att februari är en grå och tråkig månad, även om det märks att dagarna har blivit lite längre och ljusare. Kanske skulle lite snö trots allt pigga upp. För barnens skull hoppas jag på att det blir snö, i alla fall när de har februarilov, men annars vill jag ha vår så snart som möjligt, För att pigga upp mig själv köpte jag hem några anemoner häromdagen. Anemonen, som finns i vitt, rosa, rött och blått, sprider verkligen vårkänslor, liksom ranunkeln, som båda tillhör ranunkelfamiljen. Vanligast är bukettanemonen Anemone Coronaria. Det krävs inte så många blommor eller ett avancerat arrangemang för att få ett vackert blickfång på bordet. Jag köpte tre mörklila anemoner, som jag skar av och gav nya snittytor, och satte i några små vaser. Det finns en hel del vackra gröna blad och olika gräs, som är fina att dekorera med. Två strån av ett gräs med hängande ax fick ta plats intill blommorna. Som en liten parentes kan jag nämna att min katt Ängla var väldigt förtjust i dessa ax, så har du katt får du vara beredd på att grässtråna troligtvis inte blir så långlivade. Jag placerade vaserna tillsammans på en bricka och så var mitt enkla arrangemang klart. Enklare kunde det inte bli. På nätterna lyfter jag ut brickan i trapphuset, där det är svalt, för att blommorna ska hålla lite längre. Ranunkler är en annan härlig vårblomma, som finns i flera olika färger såhär års. En enda stjälk kan räcka om man vill dekorera några små vaser, då det brukar växa flera blommor på samma stjälk. Små vaser eller flaskor hittar man ofta billigt på loppis och de blir minst lika fina att arrangera tillsammans om de har olika höjd och form.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar