Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

1 jan. 2017

Vårblommorna har vaknat på fel sida nyår


















När jag tänker tillbaka på vintrarna när jag var liten har jag minnen av att det var snö och kallt vartenda år. Jag klädde på mig tjocka termobyxor, jacka, pjäxor, mössa och vantar och sedan var jag ute och lekte och gjorde snögubbar och byggde hyddor i snövallarna. Kommunen spolade vatten på grönområdet så att vi barn kunde åka skridskor där när vattnet frös och hemma på gatan åkte jag på mina gamla, röda träskidor, som jag ärvt efter min syster. Det gällde att passa på att åka när det precis snöat för det dröjde sällan lång stund innan plogbilen och sandbilen kom körandes på vår lilla gata och där stod jag påpälsad och besviken, på väg att gå ut, och fick se mina skidplaner grusas. Kanske var det inte lika kallt varje år, men det är så jag vill minnas mina barndoms vintrar, med knarrande snö under pjäxorna och ett vackert snötäckt landskap. I år har det hittills inte fallit en enda snöflinga i Halmstad och dagarna med frost är lätt räknade, vilket känns lite märkligt då nyårsafton passerat. På julafton visade termometern på fem plusgrader och solen sken när jag satte mig i bilen, tillsammans med pappa, för att köra till Malmö och julfirandet hos min syster. Visst var det skönt att kunna köra utan att oroa sig för halka, men jag hade hellre åkt tåget och njutit av en gnistrade, vit och stämningsfull jul. Såhär års brukar naturen slumra under det vita täcket, men tyvärr har den milda temperaturen väckt vårblommorna på tok för tidigt. Redan i november månad blommade ett par pärlhyacinter i rabatten, utanför vårt hyreshus. Häromdagen när jag steg ur taxin vid dialysentrén tog jag en titt bland buskarna intill husväggen, där vårlökarna brukar blomma tidigt. När jag plockade bort lite löv fick jag se ett flertal små, gröna blad, som stack upp ur jorden. De borde inte komma upp ur marken än på ett bra tag om de inte ska frysa bort när kylan kommer, för det lär den ju göra förr eller senare innan det blir vår. Uppe på vinden har jag ställt ett flertal lerkrukor, som jag planterade olika vårlökar i under hösten. Igår var jag uppe i mitt vindsförråd och passade samtidigt på att titta till mina små planteringar och i en av krukorna hade lökarna börjat växa och kommit upp. För mig är de första lökväxterna, som blommar på våren, något riktigt speciellt, som resten av årets blommor inte kan mäta sig med. Man har längtat hela vintern efter att ljuset ska komma åter och att naturen ska vakna till liv och så plötsligt får man se den första lilla snödroppen i rabatten, ibland innan snön hunnit smälta bort, men för naturens bästa hoppas jag att kylan kommer inom kort. Medan vi väntar på våren kan man redan nu börja titta på årets utbud av fröer och lökar. Flera företag har kommit ut med nya kataloger över sitt sortiment och det dröjer inte många veckor innan man kan så de första fröerna inomhus. Sedan tar en härlig tid sin början för oss som gillar odling i stor och liten skala, i trädgård eller på balkong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar