Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 jan. 2017

Vad värmer dig?























De som känner mig vet vid det här laget vet att jag är en flitig deltagare i alla möjliga tävlingar, främst på Facebook och på olika tidningssajter, och gärna med en motivering med rim om så krävs. Under december månad var det väldigt många företag som hade tävlingar, en del t.o.m. varje dag, från den 1:a januari fram till julafton. Jag utnyttjade en del av tiden, när jag låg på dialysen, till att gilla, dela och klura på bra motiveringar i hopp om att ta hem några fina vinster. Energiföretagen Sverige ger information och tips kring energi och fjärrvärme på sin facebooksida "Ta vara på energin" och före jul utlyste de en tävling där vinsten var ett superpresentkort till ett värde av1000 kr. Tävlingsuppgiften var att lägga upp en bild och svara på frågan "Vad värmer dig i jul?". Det finns mycket som värmer vid jul allt från levande ljus till rykande varm glögg, men mitt svar var inte direkt förknippat med julen. Valet föll självklart på mina två älskade katter, Tindra och Ängla, som värmer mig allra mest. De ger mig en otrolig själslig värme och de är varma och mysiga att ha i mitt knä och framför allt när de ligger riktigt nära intill mig i sängen. Nu under vintern fryser jag ofta, speciellt när när jag ska lägga mig på kvällen. Ibland kryper jag ner under täcket utan att ta av mig varken jeans eller kofta och tar av mig först när jag värmt upp sängen. Har jag tur har någon av katterna legat i sängen precis innan och värmt upp i alla fall en liten bit av madrassen. Ängla brukar komma upp i sängen, när jag lägger mig, oavsett tid på dygnet. Hon gillar att ta plats på min bröstkorg och tvätta mig på hakan, med sin sträva, lilla tunga. Att ha henne på bröstet, med sin tjocka, lurviga päls, är verkligen varmt och skönt. Tyvärr är hon lite för tung och det blir lite tungt att andas om hon ligger där länge. Fryser jag riktigt ordentligt brukar jag lyfta på täcket och vissla på henne. Efter en stund brukar hon krypa ner och lägga sig till rätta tätt intill mig, så att jag bara ser hennes ögon och rosa, lilla nos under täcket. Det är verkligen hög mysfaktor och varmt och skönt. På julafton hade jag inga katter i sängen, då jag firade aftonen i Malmö hos min syster och katterna fick stanna hemma och bli ompysslade av grannarna. Jag saknade dem verkligen när det var dags att sova och det var tomt och tyst att ligga själv på den stora, uppblåsta madrassen i vardagsrummet. Min syster hade varit omtänksam och ordnat med så att tomten hade lämnat paket under granen till mig, varav ett innehöll en vetekudde, modell mindre, i ett mjukt fodral med ett gulligt kattmotiv. Så om katterna, mot förmodan, inte vill ligga i mitt knä eller mysa med mig i sängen, så kan jag värma min vetekudde istället. Den är ju långt ifrån lika mysig som katterna, men den är i alla fall varm.
När jag var i en av Halmstads djuraffärer, veckorna innan jul, fick jag se en liten vetekudde i form av en katt. Mina katter gillar värme och ligger gärna ute på balkongen i solskenet, som idag när där var tjugo plusgrader trots flera minusgrader utomhus, men jag undrar om de skulle uppskatta att ha en varm vetekudde att ligga på i sängen. Tindra och Ängla kan ju få låna min om de vill, men jag ser så klart hellre att de vill ligga intill mig.


















Om du undrar hur det gick i tävlingen på Facebook, där jag utöver motiveringen tävlade med en bild på Ängla med julhalsduk, kan jag berätta att jag vann. Jag la inte ner någon längre tid åt att komma på någon bra motivering, då jag inte hade några större förhoppningar om att vinna tävlingen. Kanske var det bilden på Ängla, som föll juryn i smaken och gjorde att jag kammade hem den fina vinsten. Superpresentkortet kan lösas in hos ett flertal butiker runt om i landet. Jag valde Granngården, där jag bland annat kan köpa mat till mina älsklingar och det är inte mer än rätt att de får ta del av vinsten då de bidrog till att jag vann. Sedan blir det troligtvis någon säck jord när det är dags att plantera om mina pelargoner och en och annan vårblomma lär det också bli framöver, som kanske inte värmer men gör mig glad i sinnet.

Motiveringen löd:
Min katt Ängla är mitt stora lyckopiller.
Hon värmer självklart mitt hjärta

och är en väldigt bra värmekälla när jag fryser.
När jag visslar på henne kommer hon och lägger sig i mitt knä
eller så lyfter jag på täcket i sängen och visslar

och då kryper hon ner och lägger sig intill mig.
Härlig värme som är helt gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar