Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

20 jan. 2017

Kejsarolvon blommar mitt i vintern

Bild 20 januari 2017


















Hittills har vintern varit väldigt mild i södra delarna av vårt avlånga land och snön har i stort sett uteblivit, frånsett någon enstaka dag med lite vitt på marken. Det har bidragit till att vårlökarna tittat upp ur marken på tok för tidigt och jag har sett både snödroppar, pärlhyacinter och vivor, som blommar. Utanför dialysentrén, på sjukhuset i Halmstad, växer sedan många år en stor buske av kejsarolvon. Idag stannade jag till och studerade den lite extra, när jag klivit ur taxin och var på väg in. Den stora busken har inga gröna blad såhär års, däremot har den många blomknoppar, som bildas redan under hösten. Nu har de första syrenlika, svagt rosa blommorna slagit ut. Till skillnad från vårlökarna, så är det faktiskt rätt tid för kejsarolvonet att blomma nu, även om det ser märkligt ut de år den blommat mitt i snöyran, då den mesta växtligheten för länge sedan vissnat ner och vilar under markens vita täcke. Busken blommar från januari till april, beroende på var i landet den växer och om den står på en skyddad plats eller ej. De första knopparna har slagit ut nu, men fler slår ut efter hand under våren. De små blommorna, som växer i klasar, har en söt, doft av syren och honung.
Kejsarolvon, Vibumum farerri, har sitt ursprung i mellersta Kina, men i Sverige är det oftast Vibumum x bodnantense, som odlas. Den är en hybrid mellan kejsarolvon och Viburnum grandiflorum från Himalaya. Den vackraste sorten förädlades fram i Bodnant i norra Wales 1935 och fick namnett 'Dawn'. Hybridkejsarolvonet blir 2,5 till 3 meter hög. Busken, som blommar på bar kvist, får senare under säsongen sågtandade blad, som växlar i färg mellan brungrönt och mörkgrönt på sommaren. På hösten blir hybridkejsarolvonet en vacker färgklick i trädgården, då bladen får en rödviolett färgnyans,
men såhär års mitt i gråtrista januari tycker jag att de små blommorna är det mest underbara som kan ses utomhus just nu.

Bild från 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar