Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

12 jan. 2017

Grönt till katten vintertid























Det har hunnit gå knappt två veckor in på det nya året och den första snön har fallit över Halmstad. Igår var det ett riktigt busväder med kraftig blåst och blötsnö och det var inte riktigt ljust på hela dagen. Jag längtar redan efter våren och ljusare dagar, även om jag får hålla mig till tåls ett bra tag till, men något positivt i vintermörkret är att solen är uppe lite längre för varje dag som går. Det är inte bara jag som längtar efter ljusare och mildare dagar. Jag är helt säker på att även våra hundar och katter väntar på våren. Min katt Ängla går nästan inte ut alls såhär års, trots sin långa, tjocka päls. När det är varmare ute njuter hon av att ligga och slappa i gräset, lapa sol och spana på fåglarna i träden. Min andra katt Tindra tycker inte lika illa om snö och kyla, även om hon inte är ute så länge åt gången. Däremot märks det att hon fortfarande är orolig när jag ska släppa ut henne, efter nyårets alla smällare, som hon är väldigt rädd för. Jag hoppas att hon snart vågar ta sina dagliga rundor i skogen igen, både för att få utlopp för jakt, motion och stimulans. Ängla rör sig tyvärr för lite vintertid och det gör att hon ibland blir hård i magen och även har lättare att gå upp i vikt, som den lata livsnjutare hon är. På kvällarna händer det att hon jamar klagande när hon ska göra sina behov på lådan, men efter att jag fått henne att röra på sig genom lite lek, brukar problemet lösa sig. Om det händer upprepade gånger har veterinären ordinerat paraffinolja, som finns att köpa receptfritt på apoteket. Ängla tycker om att äta gräs när hon är utomhus och gräs har vi gott om utanför vårt hyreshus, liksom ett härligt, lummigt skogsparti med lövträd, perfekt för katterna. Gräs är bra för katten, då det underlättar matsmältningen och hindrar uppkomsten av hårbollar, speciellt för långhåriga katter som får i sig mycket hår när de tvättar sig. Man ska självklart borsta sin långhåriga katt ofta, så att den slipper slicka i sig alltför mycket hår. Vintertid ser jag till att katterna har tillgång till färskt gräs inomhus. Jag har provat att så kattgräs, som finns att köpa i små fröpåsar, men det har inte varit särskilt uppskattat och dessutom får man så nytt gräs ofta. Istället köper jag en växt som heter Cyperus zumula (Parasollsäv), ett slags gräs som båda mina katter tycker om. Cyperus zumula, som egentligen är en sumpväxt, håller längre än kattgräs. Står den inte alltför mörkt och får ordentligt med vatten, kan man ha parasollsäven i många veckor. Växten säljs oftast planterad i plastkruka, som sedan står i en vattentät ytterkrukan, av plastad kartong. Tyvärr är den inte så lätt att få tag på, men i Halmstad säljs den i butiken Djurens värld och på ICA Maxi Flygstaden.

1 kommentar: