Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

3 dec. 2016

Pynt och pyssel från naturen























Nu när julen närmar sig shoppar vi mer än någonsin, men allt behöver inte köpas nytt. På senare tid har det blivit alltmer populärt med återbruk, inte minst för att värna om miljön. Jag är själv en trogen loppisbesökare, främst för att det går att hitta annorlunda, spännande saker, ofta till riktigt bra priser. En del prylar målar jag om, kläder tvättar jag såklart och andra saker som gamla koppargrytor, sockerskålar och glas använder jag till blomsterarrangemang, bland annat till jul och advent. Det gäller att se utanför gränserna, vad prylarna kan användas till. Jag har med åren minskat ner alltmer på julpyntet. Istället har julblommor och arrangemang med mossa och pynt från naturen fått ta mer plats, tillsammans med ljusslingor och levande ljus. Det finns mycket fint att göra med grenar, ris, kottar och allt annat, som man kan hitta i skog och mark och som dessutom är gratis. Kryddor som kanelstänger och stjärnanis, liksom torkade apelsin- och äppelskivor, är både dekorativt i jularrangemang och sprider en härlig doft med julkänsla.


















För något år sedan gjorde jag en liten hängande gran av en bit snöre och en gren, som jag hittade strax utanför huset. Jag klippte grenen i lagom långa bitar med en sekatör. Sedan tog jag snöret, började med att göra en ögla mitt på och knöt en knut. Därefter knöt jag fast den kortaste grenbiten, som blev toppen på granen. Innan jag fortsatte med den lite längre grenen gjorde jag en ny knut, för att få ett mellanrum mellan grenbitarna. Jag upprepade och knöt fast fler grenar tills att jag fick en lagom stor gran och avslutade med två knutar. Sedan klippte jag av snöret och delade upp trådarna, så att det blev en liten tofs. Det går också att göra stjärnor av grenar. För att få ett bra resultat ska grenarna vara raka. Det behövs 6 lika långa grenar. Lägg 3 av dem så att de bildar en triangel och bind/surra fast dem i ändarna. Gör likadant med de återstående tre och avsluta med att binda/surra samman de två trianglarna, med en topp uppåt och en nedåt. Stjärnan kan självklart dekoreras, men jag tycker att den är naturligt vacker som den är.
Ända sedan jag var barn har jag haft en egen gran varje jul. När jag skaffade mina katter valde jag att ha granen på min inglasade balkong, för att den skulle få vara ifred. Det finns även en risk att katterna äter av glittret, vilket kan få olyckliga följder. I år blir det ingen gran på min inglasade balkong, då mina pelargoner för första gången får övervintra där ute, självklart med en fläkt med frostvakt, som håller koll på temperaturen. Men ingen jul utan gran, så istället kommer jag att köpa en liten sockertoppsgran att ha inne i lägenheten, som ger lite extra julkänsla med sin härliga doft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar