Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 dec. 2016

Höj julstämningen snabbt och enkelt


















Imorgon är det julafton. Jag har inte orkat julstäda och förutom adventsljusstakarna har jag plockat fram väldigt sparsamt med pynt. De sista julklapparna köpte jag igår och alla är inte ens inpackade. Skinkan har jag precis provsmakat då den kom ut nygriljerad ur ugnen. I år fick det bli en färdigkokt och den smakade minst lika bra, som om jag kokt den själv.. Några av mina amaryllisar, som jag planterade för ett par månader sedan blommar vackert, men jag hade även velat göra några fina blomsterarrangemang. Tyvärr lär jag inte hinna med det och jag har även fått avstå från en del annat av det, som jag tycker om att göra innan jul och även om jag började tidigt så gick inte planerna i lås. Ibland är det svårt att förlika sig med att kroppen inte orkar med det man vill, men en sak är säker, det bli jul utan vare sig hemkokt knäck, hembakat vörtbröd eller struvor och allt det där andra, som vi så ofta tycker att vi måste hinna med. Ostlöpen till ostkakan, som jag skulle göra, står i kylskåpet men ostkaka kan jag lika göra efter nyår. Den smakar lika gott då.


















Vill man ändå pynta hemma för att få lite extra julstämning och höja mysfaktorn, kan man göra det med enkla, små medel, som dessutom inte tar speciellt lång tid, om du är sent ute. Levande ljus är för mig ett måste till jul. Ställ några blockljus i olika storlekar på en bricka, förslagsvis en silverbricka, placera små julgranskulor runt omkring ljusen och strö över dekorationsstjärnor eller glitter. Man kan även välja att lägga oskalade nötter, tillsammans med kanelstänger och stjärnanis på ljusbrickan. På så vis sprider sig även en härligt julig doft i rummet.


















Tål man inte julens vackra blommor, men ändå vill ha lite grönska bland pyntet, kan man köpa en murgröna eller annan växt på båge och linda en miniljusslinga bland bladen, täck jorden med mossa och dekorera den enkelt..Det sprider ett mysigt ljus där den står t.ex. på soffbordet. Har du ingen gran inomhus, men ändå vill pynta med några julgranskulor, häng upp ett par kulor i olika långa sidenband i fönstret eller i dörrposten.























Ernst Kirchsteiger gillar att dekorera med röda äpplen både inom- och utomhus och den förkärleken till juläpplen delar jag med honom. Av äpplen och apelsiner kan man lätt göra ljusstakar för värmeljus. Välj ett äpple, som ligger stadigt på en plan yta. På apelsinen skar jag jag av en bit av bottnen, så att den stod plant. Sedan höll jag värmeljuset mot toppen på apelsinen och skar runt om så att jag fick bort både skal och fruktkött, lagom för att få ner värmeljuset. Därefter stack jag in kryddnejlikor i apelsinen. Är apelsinskalet hårt kan man stick hål med en tandpetare, innan man sticker in nejlikorna. Jag ställde in min apelsin i kylskåpet över natten, så att den inte skulle torka så fort och hålla längre. När man gör ljusstakar av äpplen kan man med fördel pensla fruktköttet med citron, så det inte blir brunt. Äpplen kan även bli fina placeringskort till jul eller nyår. Klipp ut blad i tjockare papper, skriv namn på och gör hål i pappret, stort nog att trä över äpplets skaft.


















Även det mest enkla pyntet kan ge härlig stämning. Försök njuta av julhelgen och lägg en del måsten åt sidan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar