Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 dec. 2016

Fikonbollar med rom till nyår


















Julen har precis passerat, då många av oss säkert passat på att kalasa på riktigt mycket mat. Innan julhelgen är det mycket som ska fixas. Vi bakar, kokar skinka, kål och gröt, lägger in sill och gör julgodis. Redan flera veckor innan jul köpte jag ostlöpe till ostkakorna jag skulle göra och flytande glykos till chokladkolan, som jag skulle koka. Dagen innan julafton rullade jag små fikonbollar. De hamnade inplastade på en bricka i kylskåpet, då jag inte hann med att doppa dem i choklad och de blev aldrig klara till julafton. Egentligen spelar det inte så stor roll att jag varken hann med att göra ostkaka, koka kola eller bli klar med mina fikonbollar. Det blev julafton ändå och jag kan lika gärna göra alltsammans efter jul, för det smakar minst lika gott till nyår och därefter, som på julafton när man vräkt i sig så mycket mat att man knappt orkar äta varken efterrätt eller godis. Jag gjorde klart mina fikonbollar på juldagen och jag kan lova att de blev supergoda. Under åren som gått har jag prova på att göra kola, knäck, olika sorters chokladpraliner, ris- och ischoklad och till och med egna polkagrisar, vilka inte blev de mest lyckade. I år gick inte mina planer inför julen i lås, då jag mått dåligt lite från och till sista tiden och det ingick dessvärre inte i mitt schema, så tiden och orken räckte helt enkelt inte till. Att göra eget julgodis var en punkt på listan, som fick stå kvar, men jag valde att bara göra en enda sorts julgodis. Vid ett par tillfällen har jag ätit fikonbollar hos min moster, som varit riktigt goda, men jag har själv aldrig provat på att göra sådana, men i år fick de bli årets enda julgodis. Något direkt recept har inte min moster. Lika många gram fikon, som mandelmassa, och whisky, var instruktionerna jag fick. Jag tog 200 g torkade fikon, klippte sönder dem i mindre bitar och la dem i en skål. Sedan hällde jag över c:a 1 dl rom, istället för whisky, och lät dem stå i kylen över natten. Jag använde mixerstav och körde fikonen till en massa och lade sedan i 200 g mandelmassa och fortsatte mixa tills att allt blandat sig. Jag skulle rekommendera att man använder en matberedare, då min mixerstav knappt klarade av att köra sönder fikonen och blev överhettad. Därefter rullade jag kulor av fikon- och mandelblandningen. Sedan var det dags att temperera chokladen, som jag skulle doppa fikonbollarna i. Tempererar man inte chokladen innan man börjar arbeta med den blir den grå och matt, den krymper inte i formar och blir inte glansig. Praliner, som är doppad i tempererad choklad kan stå framme i rumstemperatur och man kan ta en i en pralin med fingrarna utan att chokladen smälter av kroppsvärmen.
Jag hade köpt chokladdroppar hos Triple Chocolate. Det går även att använda t.ex. blockchoklad, men slutresultatet blir mycket godare med choklad av bättre kvalité. När man smälter choklad är det bättre att göra det i mikron än i vattenbad, då man riskerar att få vattenånga i chokladen och den blir grå och får ett tråkigt utseende. Smält 2/3 av chokladen i en glasskål och rör om ofta, så att delar av den inte blir för varm och då lätt blir grynig. Ljus choklad ska värmas till c:a 42°C, vit till någon grad lägre och mörk till någon grad varmare, vilket kan skilja sig lite beroende på chokladsort. Rör sedan ner resterande choklad, så att temperaturen sänks till c:a 30°C. Blir chokladen för tjock under tiden som man doppar fikonbollarna kan man värma upp den igen. Fikonbollarna får inte vara kylskåpskalla när man doppar dem, utan ska hålla en temperatur lite under rumstemperatur. Det finns speciella "bestick" att använda när man ska doppa praliner i choklad, men en vanlig gaffel fungerar också. Lägg ner en fikonboll i taget i den smälta chokladen och rulla runt den tills att den är helt täckt. Lyft upp bollen, stryk av överflödig choklad mot skålens kant och lägg fikonbollen på en bricka klädd med bakplåtspapper. Strö över t.ex. finhackad mandel eller riven kokos innan chokladen stelnat eller ringla över vit, smält choklad när chokladen inte längre är mjuk. Förvara din choklad svalt, men inte i kylskåp och låt den inte utsättas för stora temperaturskillnader. Då smälter sockret ut ur chokladen och omkristalliserar sig på ytan, chokladen blir då vit och både smak och utseende påverkas.
Lycka till med dina fikonbollar! Avnjut dem gärna till en kopp te eller kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar