Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

16 okt. 2016

Tidningar ger inspiration till årets jul























Utanför fönstret vräker regnet ner och himlen över Halmstad är grå och trist. Dagar som idag sänker mitt humör och jag glömmer snabbt bort vilka härliga höstdagar det var häromdagen, då solen sken från en klarblå himmel och det var varmt och skönt på balkongen när jag pysslade om mina pelargoner. Idag längtar jag faktiskt efter att det ska bli advent, då det är dags att sätta fram den stora staken med 11 ljus i vardagsrumsfönstret och hänga upp min nyinköpta krans med ledlampor i köket. Det blir ett så mysigt ljus i lägenheten och datumljuset och de fyra adventsljuset på soffbordet höjer stämningen ännu ett snäpp. Jag gillar mer att pyssla till advent än till jul, som att plantera amaryllislökar, göra blomsterarrangemang med glansiga kulor, mossa och doftande hyacinter och lägga på nya dukar på borden. Det känns som om det är långt till jul, men om knappt en och en halv månad är det första advent, så det börjar bli dags att fundera över vad som ska göras om man inte ska stressa in i det sista. Härom dagen fick jag se Allers Julmagansin i tidningshyllan i affären. Allers specialnummer, som innehåller inspiration till advent, jul och nyår, brukar vara först ut i butikerna bland ett flertal olika julnummer från olika förlag. Igår såg jag att bland annat Stora Juljournalen, Amelia Jul och Lantlivs julnummer även kommit ut. Jag gillar att bläddra och titta i dessa julnummer  och inspireras och få idéer till allt från vackra kransar att hänga på ytterdörren till julkort och bordsdukningar. Flera av tidningarna bjuder även på klassiska och mer moderna recept på mat, kakor och godis, som hör julen till. Jag brukar bara köpa någon enstaka tidning, då jag tycker att de är för dyra. Istället gör jag ett besök på biblioteket, där det finns en hel del tidningar att läsa på plats. De har även böcker med julpyssel, men de brukar ha några år på nacken, och vill man låna dem får man vara ute tidigt. På internet kan man hitta mängder med tips både på svenska och utländska sajter och ett flertal förlag lägger ut delar av tidningen på sin sajt. Många har gått ifrån att skicka julkorten via posten, medan andra lägger ner mycket tid och arbete på att göra egna kort, som riktiga små konstverk. Det går att hitta fina bilder på nätet, som går att skriva ut och klistra på sina julhälsningar. På google kan man välja att söka på bilder med hög upplösning(dpi). Med för låg upplösning blir det dålig bildkvalité när bilden skrivs ut. Jag har inte ork att lägga ner så mycket tid till alla mina julkort som jag skickar med posten, men jag har börjat fundera över vad jag ska skriva för rimmande hälsning. För att slippa texta på alla korten skriver jag hälsningen i datorn, skriver ut den på papper, klipper och klistrar fast den på julkortet. Jag hoppas varje år att jag ska hinna bli klar med de flesta av mina julbestyr till första advent, för att sedan kunna koppla av och njuta fram till jul. Ska det bli verklighet i år är det nog dags att börja planera och skriva ett och annat julkort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar