Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 okt. 2016

Gör halloweenpumpor av clementiner


















När jag var liten firades inte Halloween. Det var först i slutet av 90-talet, som firandet tog fart i  Sverige, med att klä ut sig i spöklika dräkter och gå runt och knacka på hos grannarna och fråga dem om bus eller godis. Traditionen kom till Sverige från USA, där firandet av Halloween drog igång på allvar på 50-talet, men Halloween har sitt ursprung främst i Irland och till viss del i Skottland.
Jag har själv aldrig firat och klätt ut mig den 31 oktober, det datum som sägs vara dagen då Halloween ska firas, men jag dekorerar gärna med prydnadspumpor inomhus och något år köpte jag en ljuslykta i form av en pumpa, som bidrog med ett mysigt sken i höstmörkret. Någon klassisk stor halloweenpumpa har jag aldrig gjort, mest för att jag inte har något bra ställe att placera den på, då jag bor i lägenhet. Häromdagen såg jag ett rolig alternativ till en halloweenpumpa, i en tidning. Man hade ritat ögon, näsa och mun på en clementin. En enkel och kul dekoration att till exempel placera vid varje kuvert på halloweenfesten eller lägga i en skål på bordet. Jag använde en overheadpenna när jag ritade ansiktet, men det går lika bra med någon annan typ av penna, som fäster på t.ex. plast och glas. Välj en penna med tunn spets. Det gör det lättare att rita små detaljer, på det lite ojämna clementinskalet. Jag har inte skalat clementinen och kollat om färgen går igenom skalet, så om det är lämpligt att äta clementinen vågar jag inte svara på. Att måla ansikte på orange ballonger är ett annat kul och enkelt pyssel till halloweenfesten, som passar att göra för både barn och vuxna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar