Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

14 okt. 2016

Färgstarkt höstarrangemang


















Nu märks det att hösten är här på riktigt och de riktigt varma dagarna, som vi blev så bortskämda med, är ett minne blott. Solen skiner och lurar mig att tro att jag fortfarande kan gå ut i bara sommarjackan och utan strumpor, men väl ute ger de svala vindarna sig till känna. Det är bara att acceptera att hösten är här för att stanna och det är dags att sätta undan sommarskorna, ta fram kängorna, halsduken och en tjockare jacka, om inte kylan ska kännas in i märgen. Jag gillar verkligen inte kylan och mörkret, som nu gör sig alltmer påminda, men samtidigt har hösten mycket vackert att bjuda på. Naturen skiftar alltmer till höstens varma färger. Jag är i normala fall ingen älskare av brunt, gult och orange, men lika vackert skir, som grönskan är i början av våren, lika tjusig är naturen nu i sin färgsprakande palett. Det finns många fina växter att plantera utomhus såhär års. Stora plantor av bollformade krysantemum, med blommor med fina höstfärger,gör sig bra i en stor kruka. Själv gillar jag olika gräs, plantor med vackra bladverk och bär och växter med silverfärgade grenar. Flera av höstväxterna tål frost och på så vis kan man ha en vacker plantering utanför ytterdörren ända fram till att den första snön börja falla. Då jag saknar trädgård och har ont om plats på balkongen, brukar jag istället göra ett litet höstarrangemang att ha inomhus på bordet. De senaste åren har det kommit alltfler växter i miniformat, som lämpar sig för små samplanteringar. Sliderankan, eller plättar i luften, som den ofta kallas, är en växt som är användbar i arrangemang både inom- och utomhus. Den har ett flor av tunna, små, runda blad, som ger liv åt en plantering. Sliderankan är känslig och tål inte torka, så jorden måste hållas jämnt fuktig. Koralltuvan, Nertera granadensis, är en söt växt med små, orange bär, som även den vill stå i jord med jämn fuktighet. Jag valde att plantera i en gammal koppargryta, som jag köpt på loppis för många år sedan, då kopparn harmonierar bra med höstens färger. Först bottnade jag med lecakulor i grytan. Lecan dränerar bort överflödigt vatten från växternas rötter, vilket är viktigt att tänka  på om man planterar i ett kärl, som saknar hål i botten. Allra viktigast är det när man har en plantering stående utomhus, då regnet kan dränka rötterna och lätt ta död på växterna om inte vattnet kan rinna ur krukan. Jag satte de två växterna i vanlig blomjord. Tanken var att täcka jorden med grönmossa, men tyvärr hade man inte fått in mossa i affären ännu. Ett annat alternativ hade varit att dölja jorden med dekorationssten, som brukar säljas i trädgårds- och blomsteraffärer. Jag valde istället att ge mig ut en runda med min mini cross och leta efter lämpligt material i naturen. Kottar, små mossiga grenar, bär och fröställningar är bara något av vad man kan hitta såhär års och använda sig av. Jag plockade några kastanjer och bär från ett fläderbuske. Några band, som plockade upp den orange färgen på de små frukterna från blomsterbutiken, fäste jag med en lång nål och min plantering var färdig. Ta en promenad och gör sedan något vackert arrangemang av det du hittar i naturen. På loppis kan du hitta billiga, spännande kärl att plantera i, som en gryta, skål eller soppterrin. Släpp loss fantasin och din skaparglädje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar