Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

29 aug. 2016

Från små sticklingar till härlig blomsterprakt


















När jag går ut på balkongen och vattnar och pysslar om mina pelargoner gör jag alltid nya små upptäckter. Någon stickling har växt till sig och fått sin första blomknopp och någon annan visar sina vackra blommor för första gången. Många köper sina pelargoner i butiken på försommaren och då är de redan välväxta och har knoppar och blommor. På så vis ger plantan snabbt ett vackert blickfång i en samplantering, i rabatten eller i en kruka i fönsterkarmen. Sköter man pelargonerna väl, vattnar, ger gödning och plockar bort vissna blad och blommor, växer de och kan blomma långt i på hösten. Jag föredrar att driva upp mina pelargoner själv och få njuta av den spänning det ger att få se en liten stickling växa till, pyssla om den på bästa sätt och plantera om den i större kruka allt eftersom den blir större. Onödigt jobb kan säkert många tycka, men det är något speciellt att få följa pelargonens utveckling och få lön för mödan när man sedan får se de första blomknopparna och uppleva glädjen när de till slut slår ut. Genom att köpa färdigdrivna plantor tycker jag att man går miste av mycket av det roliga med odlingen. I våras, när penséerna gjort sitt i den hängande korgen på balkongen, bytte jag ut dem mot några små sticklingar av zonalpelargonen Calliope Dark Red. Denna pelargon kallas även för kärlekspelargon och lanserades till prinsessan Victorias bröllop 2010. Jag tycker om Calliope för dess vackra, mycket djupröda blommor. Sorten är en korsning mellan häng- och zonalpelargon och passar att odla i ampel med sitt något hängande växtsätt. De små sticklingarna, som jag själv rotat i vanlig krukväxtjord, hade bara några enstaka blad när jag planterade dem i korgen. Det tig sin tid innan de växte till sig och började blomma, men det var värt att vänta. Nu blommar de med fina, stora blomklasar. I stort sett alla mina över 200 pelargoner har jag fått eller köpt som sticklingar. Ett fåtal av dem tillhör gruppen unikpelargoner och de plantorna är införskaffat i år. Unikerna har blivit väldigt populära under de senaste åren och priserna på dessa sorter har rusat i höjden, till ibland galet höga nivåer. Unikpelargonernas blommor har ofta starka färgtoner och plantorna ett kraftigt växtsätt. Hittills har bara en av mina uniker, Key´s Unique, blommat. Därför blev jag jag glatt överraskad härom dagen när jag fick se små knoppar även på min Lara Mandarin. Nu väntar jag med spänning på att de ska slå ut och att plantan ska visa sin skönhet. Jag följer knopparnas utveckling och tittar på dem varje dag, nästan som ett barn som väntar på julafton. Tänk att en liten stickling kan tillföra så mycket positivt i vardagen, med färgprakt, spänning och odlingsglädje.   
Att ta sticklingar av pelargoner förknippas oftast med våren, men det går utmärkt att göra det även på hösten. Har man ont om plats för att vinterförvara storväxta plantor kan man ta sticklingar av dem och ge bort moderplantan eller låta den hamna på komposten. Tar man sticklingar på hösten är det extra viktigt att se till att de känsliga små plantorna står under växtbelysning och inte alltför varmt.
Här nere i södra Sverige är det tack och lov ett bra tag kvar innan det är dags att tänka på vinterförvaring av pelargoner och andra växter, som är känsliga för frost. Just nu blommar det som allra vackrast på min inglasade balkong och lär göra så många veckor framöver. På så vis dröjer sig sommaren kvar lite extra länge hemma hos mig.
Bild ovan: Calliope Dark Red
Bild nedan: Key´s Unique. Är du intresserad av att köpa en stickling av denna unikpelargon har jag en till salu på Tradera just nu. Mitt namn som säljare där är Halmstadmaria.

1 kommentar:

  1. Har du försökt dra upp pelargoner från frö någon gång? Tänker testa det nu eftersom ett par av mina pelargoner fått fina fröställningar.

    SvaraRadera