Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

21 juli 2016

Pressgurka - enkelt och gott


















Att lägga in gurka kan kanske låta krångligt, men att göra pressgurka är lätt och det går dessutom fort. Den är god att ha som tillbehör exempelvis till varmrökt lax, söndagssteken, köttbullar med gräddsås eller till en smörgås med leverpastej. Passa på nu när det finns god svensk gurka att köpa i affärerna eller kanske har du odlat egen gurka som du kan lägga in. För några år sedan odlade jag små slanggurkor i en spann på min inglasade balkong och fick ett flertal gurkor på plantan under sommaren. Enda nackdelen var att gurkplantan drog till sig en hel del vita flygare. När jag gjorde pressgurka häromdagen använde jag bara mig av en halv gurka, men gjorde lag till en hel. Jag tycker om när pressgurkan får en något sötare smak, än vad den får om man följer receptet, och tar därför 3-4 msk socker till lagen istället för två. Smaka gärna av lagen innan du häller den över gurkorna och avgör om du t.ex. vill ha den lite mer ättikstark.

Pressgurka
Recept 4 portioner
1 färsk gurka, ev. skalad
3 krm salt
2 msk ättikssprit
2-4 msk socker
1 dl vatten


½ krm vitpeppar
2 msk hackad persilja
Gör såhär:
Tvätta gurkan och skiva den tunt med osthyvel.
Varva gurkskivorna med saltet i en skål. Lägg ett fat över och ställ en tyngd på så att gurkan pressas samman. Ställ i kylskåpet c:a 1 timma.
Blanda ihop ingredienserna till lagen och rör tills att sockret löst sig.
Häll lagen över gurkan och strö över persiljan. Låt stå svalt några timmar, gärna över natten för att ge gurkan mer smak.
Klar att servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar