Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

25 juni 2016

Spelkulor till dekor och lek


















Ännu rullar kulorna på skolgårdens grus... Många med mig minns nog när man spelade kula på rasterna i skolan på låg- och mellanstadiet. Jag hade mina kulor i en liten påse av tyg, som min mamma hade sytt. Vi spelade knabb, pyramid och rullade kulorna mot en vägg. Det gällde att komma närmast, men inte röra väggen, för att vinna motståndarnas kulor. Jag hade mest stenkulor och en och annan glaskula. De hade olika värde beroende på storlek och material och stenkulorna var de som stod lägst i kurs. Att spela kula var långt ifrån en ny lek när jag var barn. Man har hittat kulor, som visar på att man spelade kula redan på 1100-talet. Jag ser aldrig att barnen hemma på gården spelar kula, så jag har trott att det är en lek som inte är speciellt populär just nu. Då jag inte har egna barn hänger jag sällan med och vet vad som är populärt bland dagens ungar. Häromdagen när jag handlade på City Gross blev jag förvånad när jag fick se att de sålde alla möjliga sorters spelkulor. Där fanns långt många fler sorter än vad som fanns när jag var barn. Genomskinliga kulor i mängder av färger, kulor i metall, glansiga, prickiga, randiga, små och stora kulor, som alla såldes efter vikt. Tänk om jag varit barn idag och fått spela med så vackra kulor. Jag tog en plastpåse och plocka först till mig genomskinliga glaskulor med rosa mitt och sedan lika många gröna. Tanken var inte att jag skulle använda dem som stenkulor, utan som dekoration till blomsterarrangemang. Nu står två glasflaskor hemma på soffbordet fyllda med vatten och de gröna kulorna på botten. Runt flaskhalsarna knöt jag prickiga, matchande band och sedan stack jag ner grässtrån, som jag plockade utanför huset. En enkel och billig dekoration, som är lätt att variera och som passar att använda till en bordsdukning. Glasflaskor och skålar hittar man till en billig peng på loppis och såhär års finns mycket blommor och gräs att plocka i naturen. Det var inte bara jag som gillade mitt nya stilleben. Min katt Ängla fattade snabbt tycke för grässtråna, som hon snabbt drog ur flaskorna och smakade på. Jaja, delad glädje är dubbel glädje.

När jag besökte Wapnö trädgårdsmässa för några veckor sedan var det många utställare som sålde diverse saker. Allt hade inte någon direkt anknytning till blommor, växter odling och trädgård. En äldre herre stod vid ett avlångt bord, där bordsskivan var kantad med trälister och fylld med finkornig grus. Bordet utgjorde en liten spelplan, där man kunde prova på att spela kula. Utställare var Svenska Stenkulor, som både tillverkar och säljer spelkulor i olika färger och storlekar. Företaget har tagit stenkulan till ytterligare en nivå och gjort konst av dem. Jag köpte två små sniglar, som jag har som prydnad mellan några krukor på balkongen. Sniglarna är söta där de står, förökar sig inte och gör tack och lov inte någon skada eller åverkan på mina växter. Fler konstverk med stenkulor hittar du på företagets hemsida www.stenkulor.com.


















Hela låttexten till "Sol, vind och vatten"
Text: Kenneth Gärdestad
Musik: Ted Gärdestad

Ännu spelar syrsor
till vindarnas sus
Ännu rullar kulorna
på skolgårdens grus
Och än strålar solen
på brunbrända ben
Ännu ruvar fåglarna
fast timmen är sen

Det finns tid till försoning
innan dagen är förbi
För jag tror, jag tror på friheten
jag lever i
Och är det inte verklighet
så drömmer jag

Sol, vind och vatten är
det bästa som jag vet
men det är på dig jag
tänker i hemlighet
Sol, vind och vatten
höga berg och djupa hav
Det, är mina drömmar vävda av

Jag vill veta vägen
till herdarnas hus
Jag behöver att omges
av en ledstjärnas ljus
Det skymmer vid sion
och natten blir sval
Men än doftar blommorna
i skuggornas dal

Det finns tid till försoning
innan natten slagit ut
För jag tror, jag tror att livet
får ett lyckligt slut
Och är det inte verklighet
så drömmer jag

Sol, vind och vatten är
det bästa som jag vet
men det är på dig jag
tänker i hemlighet
Sol, vind och vatten
höga berg och djupa hav
Det är mina drömmar vävda av

Sol, vind och vatten
höga berg och djupa hav
Det är mina drömmar vävda av
Ja, det är mina drömmar vävda av

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar