Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 juni 2016

Fira Sveriges nationaldag med färska jordgubbar eller jordgubbspaj


















Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord, Du tysta, Du glädjerika sköna! Den blågula flaggan vajar mot en klarblå himmel idag på vår nationaldag. Vad passar bättre och vad känns mer svenskt att äta denna dag än närodlade jordgubbar. Nedan finner du ett recept på en god paj med röda gubbar. Jag föredrar att äta jordgubbarna som de är med socker och gräddmjölk och så avnjöt jag dem någon timma innan jag åkte till dialysen. Det är då, innan dialysen, som jag får passa på att äta dessa röda, goda gubbar, då de tyvärr innehåller mycket av både kalium och vätska. Därför är de långt ifrån nyttiga för mig som dialyspatient, men jag passar på att unna mig det lilla extra när det är dialysbehandling två dagar i rad. Man måste passa på att njuta av de små sakerna i livet.
En dag som idag påminns jag lite extra över att jag är svensk och hade turen att födas i vårt vackra land, där vi får njuta av fyra så olika årstider, som var och en har sin charm. Det finns mycket att vara stolt över med vårt land Sverige, även om det alltid finns det som kan förbättras. Då jag varit sjuk i större delen av mitt liv är jag extra glad över att jag föddes och får leva just här i vårt avlånga land. I många andra länder hade jag inte levt idag. Jag hade troligtvis inte ens fyllt 1 år. Den kostsamma vård som jag får varje vecka hade jag över huvud taget inte fått på många andra ställen i världen eller så hade jag fått bekosta stora delar av den själv. Jag har vuxit upp i ett land där det inte varit krig på många år. Vi lever i ett land med religionsfrihet och vi har rätt att tycka vad vi vill. Alla  barn får möjligheten att gå i skolan och lära sig att läsa, räkna och skriva. Vi kan röra oss fritt i vårt land  och vistas i den vackra naturen, där vi kan plocka och äta av bär och svamp. En otroligt viktig rättighet, som vi svenskar har, är att vi öppet kan visa våra känslor och den kärlek vi känner till varandra, oavsett vilken sexuell läggning vi har. Det finns mycket positivt att nämna om vårt land och listan kan göras lång.

Jag  googlade på "Jag är så glad att jag är svensk", då jag bara minns denna strof ur knäppupp Sverigebruden med Birgitta Andersson från 1962. Då hittade jag även en för dagen passande visa, hämtad  ur sångboken "Nu ska vi sjunga". Text: Paul Nilsson Musik: Alice Tegnér

Jag är så glad, att jag är svensk.
O, säg var kan man se ett land så stjärneklart,
så sommarljust som Sveriges ljusa vida strand.
Se åkrarna, se ängarna, där far och farfar gått!
Se rågarna, se blommorna! Där har min vagga stått.

Recept
Johannas jordgubbspaj
6-8 personer


















Pajdeg
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn
175 g smör eller margarin
½ tsk bakpulver
¾ dl strösocker

Fyllning
2 dl creme fraiche
saft av 1 apelsin
1 liter jordgubbar
1½ msk potatismjöl
2 msk strösocker

Gör såhär:
Smält smöret, låt svalna och blanda ihop det med övriga ingredienser till pajdegen. Klä en ugnssäker form med degen och förgrädda skalet på nedersta falsen i 200°, cirka 10 minuter.
Blanda creme fraiche med apelsinsaften och lägg i pajskalet. Skiva jordgubbarna och blanda med potatismjölet och sockret. Fördela blandningen i pajskalet. Grädda pajen ytterligare 20 minuter.
Servera pajen ljummen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar