Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

16 apr. 2016

Vackert blått som luktar gott


















Den senaste tiden har det blivit allt mer populärt med doftljus och oljor, som doftar allt från blommor, frukt till nytorkad tvätt och sandstrand, hur den nu luktar en solvarm sommardag. De flesta av dessa ljus och oljor avger en alltför stark doft för att jag ska tycka att det luktar gott. Dessutom känns doften oftast mer syntetisk än naturlig. Att besöka en butik, som säljer dessa doftande produkter, kan göra mig smått illamående. Hur mår då personer som har riktigt svåra besvär med starka lukter? Såhär års börjar naturen bjuda på mängder av dofter, som definitivt är mer behagliga för våra luktsinnen och som jag verkligen njuter av. Jag lider med alla allergiker, som inte kan glädja sig över alla vackra blommor och växter, främst under våren och sommaren. Naturen bjuder på härliga dofter av nyklippt gräs, stilla sommarregn, havsluft, ja listan kan göras lång. Personligen är det ändå doften av blommor, som jag gillar bäst. Snart blommar liljekonvaljen och bara en liten bukett hemma på soffbordet kan sprida en underbar doft i hela lägenheten. På min balkong blandas dofter från mina olika pelargoner. Mint, kryddnejlika, skumbanan och äpple för att nämna några. Att äta säsongens första hemodlade tomat är inte bara en härlig smakupplevelse. En nyskördad, solvarm tomat luktar dessutom mycket mer än en tomat, som kommer från mataffärens grönsaksdisk. Jag har under flera säsonger försökt att odla lavendel i kruka, på min inglasade balkong, då jag hoppats få njuta av både vackra blommor och dess underbara doft, med härliga bilder av lavendelfält i Provance i bakhuvudet, men odlingsresultaten blev mindre lyckade. Något år växte de små, nyplanterade, perenna lavendelplantorna ordentligt och blommade, men sedan klarade de inte vintern. Det är tur att det finns andra som har bättre förutsättningar för att odla lavendel, så att jag kunde köpa en stor bukett och torka och hänga på väggen härom året. Lavendel har länge använts som bekämpning mot ohyra och då främst mot mal i garderober och klädskåp. Jag har även provat på att baka biscotti, smaksatta med lavendelblommor, men jag tyckte att de gav kakorna mer doft än smak. Receptet på lavendel- och chokladbiscotti hittar du här. Härom dagen besökte jag Plantagen och de hade fått hem årets första plantor av fjärilslavendel, både lågväxande och på stam. Denna vackra sort av lavendel är tyvärr inte vinterhärdig i vårt land, men kan övervintras i ett ljust och svalt utrymme, eller vintertäckas i södra delarna av landet. Fjärilslavendeln är en riktigt favorit och kanske sätter jag en planta i en kruka att ha på bordet på balkongen. Då kan jag sticka ner näsan bland blommorna när jag går förbi och njuta av den härliga doften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar