Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

18 mars 2016

Vårkänslor


















Vintergäcken har blommat i flera veckor här nere i södra delen av vårt avlånga land och häromdagen såg jag de första krokusarna som slagit ut. Varje dag läggs det ut bilder på Facebook med nya härliga vårtecken, som sprider glädje, i alla fall i mina ögon. När jag var på väg in till dialysen i onsdags middag stannade jag till utanför sjukhusentrén för att se hur långt scillan kommit i rabatten intill husväggen. Nere bland gamla, torra kvistar och löv på marken såg jag några blå små knoppar, som inte syntes när jag tittade några dagar tidigare. I pappas trädgård har påskliljorna kommit upp en bra bit i rabatten, men de lär inte blomma till påsk. Däremot finns det, sedan ett par veckor tillbaka, påskliljor i bunt, som säljs i butikerna för en billig peng. Gula blommor är personligen ingen favorit, men påskliljans solgula kronblad och tratt är svår att motstå. Förra veckan besökte jag Blomsterlandet, då de i butiken hade trädgårdsmässa i miniformat, med provsmakningar, erbjudanden m.m. för att väcka kundernas längtan efter att börja plantera, odla och pyssla i trädgården. Jag föll så klart för frestelsen och kom hem med en del spännande plantor till min balkong, där det kommer att bli riktigt trångt när det väl är dags att flytta ut alla pelargoner, citrus- och olivträd och övriga växter, som övervintrat inomhus. Förutom tre krukor med minipåskliljor och två perenna växter, som ska samplanteras. köpte jag en klematis med rosa, klockformade blommor. Under åren har jag haft några olika sorters klängväxter, som trivts bra i kruka på balkongen. Fördelen är att de inte tar så mycket plats, utan mest växer på höjden. I fönsterkarmen i mitt vardagsrum trängs ett tiotal orkidéer, som har blommat flitigt fram till för några veckor sedan. Att det finns några enstaka vildväxande orkidéer i Sverige visste jag sedan tidigare men trädgårdsorkidéer som de hade på Blomsterlandets mässa, hade jag aldrig hört talas om tidigare. Tyvärr visste inte personalen i butiken så mycket om dessa trädgårdsorkidéer, då man inte haft denna typ av växter i sortimentet förut. Om orkidén passar för odling i kruka lär jag få svar på så småningom, då jag köpte en guckusko, som förhoppningsvis ska få mörkt rosalila blommor. I sista numret av tidningen "Allers Trädgård" hittade jag passande nog ett reportage om just trädgårdsorkidéer. Förhoppningsvis står där lite ti ps om hur jag ska sköta plantan. Det blir en ny spännande utmaning. Mina nyinköpta plantor stod ett par dagar ute på balkongen utan att jag varken hade lust eller ork att plantera dem, men när solen väl tittade fram kom växterna snabbt i jorden och jag fick en riktig energikick och började röja och städa på balkongen. Om helgen bjuder på vackert väder ska jag fortsätta att göra i ordning där ute och kanske åker jag och köper färg så att jag kan måla om det lilla balkongbordet, som jag fyndade billigt på loppis i fjol. Ja, tänk vilken energi man kan få av lite vårsol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar