Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 mars 2016

Inspirerande påskmarknad med mat, växter och hantverk

Pynt i all ära, men vårblommorna är det jag tycker bäst om till påsk.
Här har man satt fast vårlökar, sälggrenar och björkris på en kon i metalltråd.


















Påsken firas långt ifrån i samma utsträckning som julen och de få påskdagarna är snart över för i år, men det är en härlig tid för att njuta av några lediga dagar, om arbetet tillåter, och god mat, oavsett om man gör det av ren tradition eller till följd av tron på Jesu död och uppståndelse. Dagarna är ljusare, vårblommorna är vackra stämningshöjare och god påskmat tackar väl ingen nej till. Jag brukar pynta sparsamt till påskhelgen och liksom till julen är blommorna viktigare än massor med pynt.

En annorlunda påskkärring skapad i björkris.














 
Många ägg blir det till påsk och här naturligt färgade
i ett litet rede. Vackert att dekorera med på påskbordet.













Söta små påskkärringar på pinne att sätta i riset eller en plantering.
Se mer på www.silverull.se

























I år har jag i stort sett inte pyntat alls i mitt hem, mer än planterat vårblommor på balkongen, men det har blivit påsk ändå utan vare sig ris, kycklingar eller påskmat. Hos mig har det inte infunnit sig någon riktig påskkänsla, men jag har njutit av ledigheten från jobbet även om tre påskdagar inneburit dialys för min del. Jag har haft tid att ta hand om mina blommor och umgås och mysa lite extra med mina älskade katter. Förra helgen besökte jag Lilla Böslid i utkanten av Halmstad, där Hushållningssällskapet åter anordnade påskmarknad, efter att de gjorde uppehåll förra året.

Med decoupage kan man piffa upp det mesta, men servettdecoupage
på ägg var något nytt för mig. Äggen var dekorerade av
medlemmar från Halmstads Hemslöjdsförening.

















Tulpaner hör verkligen våren och påsken till.
De går att arrangera på många olika sätt.

















Bind en krans av björkris eller forma till ett hjärta och ställ i vas,
variationerna är många.





















Utställarna var färre än tidigare och tyvärr var det bara marknad en dag i år. Då den var förlagd till söndagen blev det en kort visit, då söndagseftermiddagarna innebär dialys för mig varje vecka. Även om jag hade ont om tid hann jag med att gå runt och titta på det jag ville se. Några av mina vänner i pelargonföreningen,var på plats för att sprida information om pelargoner och föreningens verksamhet och de hade en hel del sticklingar till försäljning. För att hinna prata med dem en stund i lugn och ro och titta igenom deras utbud av pelargonsticklingar, var jag på plats en halvtimma innan mässan öppnade.

Tönnersjö Trädgård var på plats med mängder av blommor,
passande för färgglada vårplanteringar.
















Några av mina vänner från Svenska Pelargonsälllskapet i Halland
informerade om pelargoner och verksamheten och det var ett stort
intresse för de ovanliga sticklingarna, som var till salu.


















Tovade ägg på pinne rån SilverUll.




















Jag fick bästa tänkbara parkeringsplats då jag kom tidigt och slapp gå någon längre sträcka och det var inga problem att komma in även om klockan inte slagit elva, då marknaden egentligen öppnade. När påskmarknaden slog upp portarna ringlade kön lång och många var det som ville smaka på lokalproducerad mat och titta på hantverk, som mycket gick i påskens tecken. Det såldes och bjöds på lax, ost, kalkongryta, bröd m.m. Bland hantverket var många fina alster skapade av tovad ull i vackra färger, tovade småfåglar, ägg, påskkärringar och hönor, för att nämna några. Där fanns även utställare som sålde blommor, växter och påskris.

Äggmålning var omtyckt pyssel bland barnen.
















Vackra höns och tuppar, av rasen Dvärg Kochin, var ett trevligt inslag
på marknaden. Tyvärr fanns där inga små kycklingar att hälsa på i år.

















Växtfärgade ägg, tovade ägg och här ägg gjorda av glas.
Att ägg hör påsken till syntes tydligt på marknaden.
Glasäggen kom från Smyckeskonditorn.





















Flera barn hade slagit sig ner kring bordet där man kunde måla ägg, vilket verkade vara en populär sysselsättning. Själv valde jag istället att besöka de söta hönorna och tupparna, av rasen Dvärg Kochin, som befann sig i ett eget litet hus. Jag köpte vackra fjädrar i olika grå och bruna nyanser, fjädrar som hönsfåglarna tappat på naturlig väg. På så vis har jag med gott samvete kunnat dekorera med fjädrar i år. Någon fika hann jag inte med och tiden räckte inte heller till att lyssna på något föredrag, men jag var ändå nöjd med  besöket. Jag sa hej då till mina pelargonvänner och hämtade mina kassar, med på tok för många sticklingar, som jag betalt och satt undan och sedan var det dags för mig att köra hemåt med bra mycket mer påskfeeling än när jag kom till Lilla Böslid. Nu är påsken snart över för i år, men jag hoppas att du ändå fått inspiration och glädje av inlägget.

Söta hönor med busig kam.
















Påskkärringarna från Humlans Dockkläder hade handgjorda ansikten,
vilket gav var och en sitt speciella utseende.

















Många påskkärringar fanns det på Lilla Böslid, men jag såg inga livs
levande och själv lämnade jag kvasten, kopparkitteln och utstyrseln hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar