Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

29 feb. 2016

Vårlökarna har vaknat


















Nu har mina små penséer hängt i sin korg ute på balkongen i några veckor. En kväll tog jag för säkerhets skull in dem, då det varnades för en riktigt kall natt. Förra lördagen snöade det ymnigt, men penséerna såg inte ut att må dåligt för det. Vädret skiftar verkligen och härom dagen sken solen från en klarblå himmel utan ett enda moln. När jag klev ur taxin vid dialysen andades luften verkligen vår och enligt SMHI har våren redan kommit till delar av landet, då dygnsmedeltemperaturen varit över nollan sju dagar i rad. Förra helgen var jag på årets första träff med Svenska Pelargonsällskapets Hallandsgrupp och vi hade en trevlig eftermiddag i pelargonernas tecken. Det är alltid lika roligt när det är säsongspremiär med föreningen och jag vet att många utflykter och möten med pelargonister väntar framöver. Jag har själv inte tagit några sticklingar på mina pelargoner ännu, men det var det andra som gjort och som dessutom tagit med dem till vår träff. Det resulterade i att jag åkte hem med två kassar fyllda med både rotade och orotade sticklingar. Jag fick med mig några engelska pelargoner, änglapelargoner, unika och några andra intressanta sorter. Min tanke inför årets säsong har varit att minska ner på antalet pelargoner i min samling, men det började inte så lysande. Ett 25-tal pelargoner frös dock ihjäl på min inglasade balkong i vintras, när jag en kväll missade att sätta igång värmefläkten. Det var främst små plantor av engelska och unika pelargoner, som stod kvar ute, då de drabbats av vita flygare. På så vis minskade antalet plantor av sig själv och jag hade inte direkt några samvetskval över att jag åter fyllde samlingen med en hel del nya sticklingar från vår träff. En av medlemmarna sålde även en hel del litteratur om pelargoner, då hon är i färd med att flytta. Jag var snabbt framme och valde ut tre fina böcker, som jag fick köpa för en billig peng. Vår träff väckte verkligen odlingslusten inom mig och de senaste dagarna har jag så smått börjat plantera om mina pelargoner. Trots att en del plantor, främst miniatyrer, mist livet under vintern, är det många pelargoner som ska få ny jord och en hel del krukor och fat som måste diskas noga för att minimera risken att sprida någon eventuell ohyra till nya plantor. Förhoppningsvis blir jag klar med omplanteringen lagom till att det börjar bli dags att flytta ut alla plantorna på balkongen, men än så länge är vädret för osäkert och frostnätterna är säkert inte helt förbi. På min inglasade balkong står fortfarande en hel del odiskade krukor, efter de döda pelargonerna, och ger mig dåligt samvete. Julbelysningen hänger kvar där ute och lyser mornar och kvällar, men det tycker jag bara är mysigt så länge det är mörka kvällar. När solen är framme blir det riktigt skönt på balkongen och mina katter har börjat att ligga där under kortare stunder på dagarna. Att temperaturen stigit har även väckt vårlökarna, som jag planterade sent i höstas. Vissa vintrar har lökarna frusit eller ruttnat och därför sätter jag numera inte några större mängder, men tre större lerkrukor står nu i en hylla på balkongen, med några olika löksorter. Jag blev glatt överraskad härom dagen då jag fick se att små, gröna blad tittade upp ur jorden. Tulpaner, kejsarkronor och en lite udda sort av tazetter, med gula blommor med spretiga, spetsiga kronblad, är vad jag minns att jag petade ner i krukorna höstas. Kommer det upp något annat blir det lite av en överraskning. Nu hoppas jag på fler soliga vårdagar så att det även tittar upp små blad i de andra krukorna. Om orken infinner sig i veckan som kommer ska jag börja städa och göra i ordning på balkongen. Man vet inte vilken dag som solen skiner och lockar till en eftermiddagsfika där ute, med Ängla och Tindra som sällskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar