Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

13 feb. 2016

Choklad till den du tycker om


















Imorgon är det Alla hjärtans dag, en dag som köpmännen verkligen ser till att utnyttja för att få extra klirr i kassan, vilket det gör vid ett flertal speciella dagar och högtider under året. Jag tycker det är minst lika roligt att överraska en vän eller någon i familjen med t.ex. en blomma eller en god kaka helt oplanerat, på en vanlig dag under året. Det brukar vara än mer uppskattat. Självklart tar jag även tillfället i akt att ge bort något litet, till några av de som står mig nära, på denna kärlekens dag den 14:e februari. Små, trevliga överraskningar kan man inte få för många av i vardagen, så det gäller att passa på när tillfällen ges. Jag som inte har någon pojkvän passar på att vara lite extra kärleksfull mot andra i min närhet. Enligt min mening är "Alla hjärtans dag" till för all kärlek, oavsett om den är mellan ett förälskat par, inom familjen, mellan vänner, ja oavsett vem man tycker om. Jag kommer att ge mina katter en liten present och extra god mat på söndag, för att visa min kärlek till dem lite extra. Mina favoriter till denna speciella dag i februari är blommor och choklad och då gärna "finchoklad". Jag ger hellre bort några få, riktigt goda praliner, än en stor låda med choklad av sämre kvalitet. När jag är sugen på några riktigt goda chokladpraliner gör jag ett besök hos Triple Chocolate. given. Mitt i centrala Halmstad har Chakib sin chokladbutik, där han även gör sina handgjorda och lyxiga chokladbitar. Det finns ett stort utbud av praliner med olika utseende, form och smak, gjorda i vit, ljus och mörk choklad av hög kvalitet. I sortimentet finns även egentillverkade, smaksatta gräddbullar och chokladkakor, fudge .m.m. Vill du prova på att göra egna praliner och gräddbullar erbjuder butiken trevliga chokladkvällar, där du får lära dig om allt från kakaoodling till hur praliner blir till. Dessutom får du en ask med dig hem, fylld med dina egentillverkade chokladbitar. Du kan läsa om min upplevelse, då jag deltog i en av butikens chokladkvällar här. För den som vill göra praliner på egen hand, hemma i köket, finns påsar med små "chokladdroppar" att köpa i affären. Jag har bakat biscotti med denna choklad och det kan varmt rekommenderas. En pralin förgyller en kopp te eller kaffe eller varför inte avsluta en måltid med en lyxig chokladbit. Jag kan lova att några praliner lär bli uppskattade på Alla hjärtans dag till helgen.
Recept på biscotti med choklad hittar du på min blogg här. Istället för hackad blockchoklad använde jag 1½-2 dl "chokladdroppar" från Triple Chocolate.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar