Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

9 feb. 2016

Årets första penséer är planterade

Sommar, vinter, höst och vår, varje årstider här uppe i norden bjuder på sin speciella tjusning och tur är väl det. Vad tråkigt det vore om vi inte skulle få uppleva längtan efter naturens olika skeden. Gråa, regniga dagar nu i februari kan verkligen kännas riktigt trista och tråkiga, men utan dem tror jag inte att vi skulle glädjas lika mycket åt när dagarna sakta blir längre och ljuset kommer åter. För varje vecka som går märker man att solen är uppe några minuter längre på eftermiddagarna. Det är en härlig tid som väntar, speciellt för oss som gillar att odla, påta i trädgården och plantera på balkongen. Varje år är längtan densamma och några planterade vårlökar har stillat lite av min strävan efter att få påta i jorden, även om lökarna har stått inomhus. Härom dagen köpte jag årets första minipenséer, i färger likt små styvmorsvioler. De kommer att inviga årets odlingssäsong på min inglasade balkong. Jag planterade penséer lika tidigt förra året, utan att behöva plocka in dem, på grund av frost, en enda natt. Nu hoppas jag att det inte blir några riktiga köldknäppar framöver, så att jag slipper ta in den hängande korgen, som jag planterat penséerna i, tillsammans med en brokbladig murgröna. Penséer tål någon enstaka minusgrad. Efter en kall natt kan plantorna se väldigt hängiga ut, men när temperaturen stiger under dagen brukar penséerna repa sig igen. Pensén är en av svenskarnas stora favoritblomma när det ska planteras i urnor, balkonglådor och i rabatter och den är starkt förknippad med våren, även om det på senare år även sålts så kallade höstpenséer. Den är ursprungligen en hybrid mellan olika arter ur violsläktet och då främst styvmorsviol och olika storblommiga violarter. Pensén förekommer med små och stora blommor i en mängd olika färgkombinationer. Kronbladen är oftast släta, men på senare år har det även kommit plantor, som har blommor med krusiga bladkanter.
När jag köpte mina penséer förra veckan såg jag ytterligare en tidig vårblomma, nämligen Tusenskönan, Bellis perennis. Som namnet säger är den en perenn växt, som främst blommar på våren i vitt, ljust rosa eller mörkt cerise. Den lilla planteringen i en tekopp gjorde jag för något år sedan. Tyvärr håller den inte så länge inomhus, men njut av Tusenskönan någon vecka och plantera sedan ut den, så får du glädje av den länge. Varför inte köpa en kopp, kanske på loppis, en planta och vips har du en söt gåbortpresent. Kanske vill du tacka grannen för att de vattnat dina blommor, uppmuntra en arbetskamrat eller varför inte belöna dig själv.


                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar