Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

20 feb. 2016

Årets första pelargonköp

När de första engelska pelargonerna dök upp i butikerna redan i början av januari, beslöt jag mig för att inte köpa någon planta trots att suget efter de vackra blommorna var stort. Dels är de första pelargonerna dyrare och jag vet av erfarenhet att de ofta är hårt drivna och ganska fort brukar chansera, få gula blad och blommorna vissnar. Härom veckan hade en av stans trädgårdsbutiker erbjudande på just engelska pelargoner för 30 kronor. Då kunde jag inte längre motstå att köpa en pelargon, som är en av mina älsklingsblommor. Jag valde ut en vitblommande sort med cerise inslag på kronbladen. Väl hemma lyfte jag upp plantan ur plastkrukan, tog bort det mesta av jorden och planterade om plantan i en lerkruka med ny jord, innehållande små lecakulor. Årets första pelargon var inköpt och jag vet redan nu att det lär bli många fler små plantor, som kommer att få flytta hem till mig under den kommande odlingssäsongen. Kanske utökas min samling med ytterligare någon pelargon redan i eftermiddag. Då är det dags för årets första medlemsträff, med Svenska Pelargonsällskapets Hallandsgrupp. Gillar du att odla pelargoner är du varmt välkommen att komma med på någon av våra sammankomster. Självklart hoppas vi att du kommer att uppskatta vår gemenskap och vill dela den kunskap, som finns i gruppen, om våra älskade pelargoner. Alla är lika välkomna oavsett ålder, erfarenhet, om du har någon enstaka pelargon hemma på fönsterbrädan eller du samlat på dig mängder med vanliga eller mer udda sorter, som fyller ett stort växthus. Däremot vill jag höja ett varningens finger. Risken är stor att du blir smittad av det beryktade pelargonviruset om du väljer att umgås med oss pelargonister, men tack och lov kan jag lugna dig med att denna åkomma endast ger mycket godartade symtom, som berikar livet på flera sätt. Läs gärna om genomförda och kommande aktiviteter på föreningens hemsida www.pelargonsallskapet.com. Efter att jag legat hemma med förkylning i nästan en hel vecka ser jag fram emot att få återse flera av mina pelargonvänner senare idag. De brukar hjälpa till att ladda mina batterier med positiv energi. Troligtvis kommer de även inspirera mig till att börja plantera om alla mina pelargoner. Jordsäcken och krukorna står redan på bänken i köket och väntar. Nu ska bara förkylningen släppa taget helt och hållet så att jag orkar ge alla mina pelargoner och mig själv en energirik start på våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar