Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 jan. 2016

Julen bara halvvägs ute























Nu är glada julen slut och julegranen bäres ut. Ungefär så börjar texten på en välkänd, gammal julvisa, som slutar med att tomten lovar att komma åter till nästa jul igen. Jag måste ha varit snäll i mitt liv för han, vår gamle vän, har kommit åter varje jul i 45 år. I år hade jag inte orken att pynta, fixa och dona lika mycket inför julen, som jag brukar göra. Det blev en ganska bra jul ändå och nu blir det lättare att städa ut julen och mindre pynt att packa ner. Jag gillar verkligen att göra fint hemma med tomtar, mängder med ljus och julblommor, men lika roligt som det är att plocka fram allt, lika skönt är det när allt ligger i sina lådor på vinden igen. Nu vill jag köpa vårblommor, hänga upp nya gardiner i köket och byta duk på bordet. Någon riktig julgran hade jag inte i julas. Det närmaste jag kom en gran var en planta med muehlenbeckia, som jag låtit växa och slingra sig kring en konformad växtstäd. Jag dekorerade den med pynt likt julgranskulor, i olika silvernyanser, som fästes med ståltrådar. Plantan med "plättar i luften", eller slideranka som den också kallas, har jag haft ett bra tag och emellanåt dekorerar jag den lite efter tycke och smak och årstid. Nu när det närmar sig "Alla hjärtans dag" blir det troligtvis några röda små hjärtan och i toppen tänker jag knyta ett smalt sidenband. Ser man till att sköta om denna söta lilla växt och hålla jorden jämnt fuktig, kan man ha glädje av den länge. Tycker man att den växer för mycket är det bara att frisera den med en sax. Framåt våren kan man plantera ut den i rabatten, men den gör sig finast i en samplantering i kruka. Min bordsdekoration med bland annat suckulenter, hyacinter, amaryllis, muehlenbeckia och mossa, får till viss del leva vidare ett tag till. Hyacintlökarna sparar jag och planterar ut på grönområdet utanför hyreshuset framåt våren. Sukulenterna och muehlenbeckian får nu istället samsas med med vårlökar och en primula. En murgröna, som vid det här laget stått ett  par år på mitt soffbord, blev även den julpyntad. Nu plockar jag bort juldekorationerna, men låter kuddmossan vara kvar. Den gör att jorden i krukan inte torkar ut lika lätt. Jag sprayar mossan med vatten för att den ska hålla sig fin längre. Den lilla ljusslingan, med de minimala små ljuskällorna, som jag lindat kring bågen med murgröna, låter jag vara kvar ett tag till. Jag tycker att den ger ett fint sken på soffbordet under de fortfarande långa och mörka kvällarna. Numera kan man använda sig av ljusslingor inomhus större delen av året. De förekommer allt oftare som dekoration för att förstärka mysfaktorn när ett rum ska inredas och det finns speciella ljusslingor, som speciellt lämpar sig att ha på balkongen sommartid. Adventsljusstaken och ljusslingan på balkongen får lysa ett tag till hemma hos mig, men när dagsljuset kommer åter och våren närmar sig är det dags att även packa ner dem i sin låda och förpassa den upp på vinden. Kanske dröjer det inte så länge till, för det märks tydligt på eftermiddagarna att dagarna sakta blir allt längre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar