Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

12 jan. 2016

En katt i tekoppen


I år blir det hela tio år, som jag haft glädjen att ha min katt Tindra som livssällskap. Ängla flyttade in till oss ett år senare. Båda katterna har verkligen vänt upp och ner på min vardag på ett mycket positivt sätt. Jag har bara lovord att ge mina fyrbenta vänner, som är ett härligt sällskap, roliga att umgås med och som dessutom ger mig mycket positiv energi och jag får lov att överösa dem med min kärlek tillbaka. Efter så många år som kattsambo känns det för mig helt omöjligt att tänka mig att leva ett liv utan dessa söta, gosiga och charmerande varelser. Så otroligt tom och tråkig vardagen skulle te sig utan dessa katter i mitt liv. Förutom mina egna katter gosar jag gärna med katterna, som bor i grannhusen runt om på gården, och de är ganska många. Flera av grannkatterna har lärt sig att känna igen mina visslingar, när jag kallar på Tindra och Ängla, och de kommer allt oftare springande och möter mig. Livet med Ängla och Tindra har gjort mig lite smått kattokig, utan att på något sätt överdriva. Det smyger sig in allt fler katter här hemma hos oss och redan utanför ytterdörren finns tecken på att det bor katter i lägenheten. På dörren sitter en bild på en vit katt och flera olika skyltar. På en av dem, som jag fått av en kompis, står texten "Katten är lugn, men akta dig för ägaren". Dessa rader brukar ofta kommenteras med glada tillrop av besökare, som ringer på. Till höger om dörren hänger en välkommenskylt i plåt och på den sitter det ibland en magnet, i form av en svart katt. Är Tindra inomhus sitter magneten på skyltens baksida och när jag släpper ut henne flyttar jag kattmagneten till skyltens framsida. På så vis vet mina grannar om Tindra är inne eller ute. Mina närmaste grannar är nämligen till stor hjälp och släpper ut och in mina katter när jag själv inte är hemma.
De senaste tillskotten med kattema fick jag av min syster i julklapp. I ett paket låg den senaste av James Bowens böcker "Jul med Bob". Alla James böcker handlar om hans liv i London, där han försöker komma på fötter efter en jobbig uppväxt och år av missbruk. En dag möter han den hemlösa katten Bob och i böckerna får man följa deras vardagliga kamp och läsa om hur mycket de kommer att betyda för varandra, för att tillsammans orka kämpa vidare och må bättre. Böckerna är mycket läsvärda! Den andra kattrelaterade julklappen bestod av en tesil i form av en katt. Tesilen kommer från Koziol, ett tyskt varumärke, som designar heminredning i plast. Katten Mimmi är tillverkad i plast och finns i flera olika färger och utföranden. Silen har mycket små hål, som gör att inga teblad hamnar i tevattnet. Fyll den med te, låt katten hänga med tassarna på koppens kant och häll på tevatten. Mimmi är en rolig humörshöjare vid frukostbordet.
Undrar när nästa fyrbenta vän flyttar in?
Nedan ser du ytterligare några bevis på min kärlek till katter.












































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar