Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

15 nov. 2015

Julkort med årets julfrimärken

Jag måste erkänna att jag är dålig på att komma ihåg att skicka kort till mina nära och kära som fyller år, men en hälsning till jul missar jag inte. Då är det "riktiga" julkort via posten som gäller och inga digitala per mail eller sms. Däremot brukar jag knåpa ihop en hälsning i datorn och dela med mina vänner på Facebook. I flera år har jag ägnat mig åt att göra egna julkort. Jag har tagit vara på en del av min tid på dialysen och legat där i sängen och klippt och klistrat efter bästa förmåga, med nålar i armen och slangar i sängen. Det gäller att vara extra försiktig och noga se efter var jag klipper, men några längre pysselstunder brukar det tyvärr inte bli. Eftersom jag gillar att leka med ord har jag något år klurat på en fyndig julhälsning med rim, som jag sedan skrivit och printat ut på datorn. Det finns mängder med vackra papper och detaljer i hobbybutikerna för den som vill vara extra kreativ och skapa sina egna julhälsningar. Jag brukar rita i datorn och skriva ut på papper för att använda upptill glitter, fina band, stämplar m.m. På så vis kommer jag lite billigare undan, speciellt då jag gör ganska många julkort. För den som inte vill rita själv går det att hitta många fina bilder och figurer på internet. Det går sällan att spara ner bilder från en vanlig hemsida och få bra kvalité på utskriften. De filerna har oftast för dålig så kallade upplösning. Det finns speciella bildbyråer på nätet och en del av dem har gratis bilder med hög upplösning utan vattenstämplar. Använd ett tjockare papper, gärna med lite glättad yta, när du skriver ut julfigurerna. Det och självklart en bra skrivare hjälper till att få en bättre utskrift.
I år tror jag att tiden, men speciellt orken, inte kommer att räcka till för att jag göra egna kort, även om jag verkligen gillar att rita, klippa och klistra, men att hoppa över julhälsningarna är inget alternativ. I torsdags passade jag på att köpa 40 kort, med olika julmotiv, för en billig peng. När jag ändå var i mataffären frågade jag efter årets julfrimärken och den 12:e visade sig vara dagen då det var försäljningsstart för årets julporton. Redan på 1970-talet gavs de första julfrimärkena ut i Sverige. Elin Sandström är det som designat 2015 års julfrimärken, med stjärnor som genomgående tema. Hon ville skapa märken, som ska sprida gammaldags julstämning. På bilden ovan ser du häftet med 10 märken, som kostar 65 kr. I år säljs även julfrimärken på rulle, där motivet består av julgranskulor med stjärnor. Än är det många dagar kvar tills att julhälsningarna måste vara klara, men jag tänkte vara ute i god tid i år, så att jag slipper stressa och skriva korten kvällen innan den 16:e december, då det är sista dagen att lägga julkorten på postlådan om de ska komma fram innan julafton med julporto. Är man ute någon dag senare kan man alltid använda vanligt porto. För hälsningar, som ska skickas utomlands, gäller andra datum för att posten ska hinna leverera dem i tid. Har du kvar valörslösa julfrimärken från tidigare år kan du använda dem även i år. Julfrimärken kan användas året om och gäller då som porto för ekonomibrev upp till 50 gram.
För övriga upplysningar om porto för brev och paket klicka och läs på Postnords hemsida www.postnord.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar