Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 nov. 2015

En magisk chokladkväll hos Triple Chocolate


















Det var lördag, sommarens varmaste dag och termometern visade strax över 30°C. Jag hade varit en runda på stan och shoppat och kom körande på Brogatan när tanken slog mig att jag skulle stanna till för att besöka chokladbutiken Triple Chocolate, som ligger i hörnan mitt emot Levin & Nilssons cykelaffär. Butiken låg tidigare på en annan gata i Halmstad, men efter några år valde man att stänga butiken och öppna upp den i en ny lokal med ett bättre läge. Nu var det första gången som jag öppnade dörren till deras nya butik, utan att ha några speciella förväntningar.


















Vilken härlig känsla jag fick när jag klev in. Där inne var det svalt och skönt, en jättekontrast till den pressande värmen utomhus. Det luktade gott och på diskens glashyllor låg chokladpralinerna prydligt uppradade efter smak och innehåll, vid sidan om smaksatta gräddbullar, chokladkakor och mycket annat, som såg väldigt gott ut. Plötsligt kände jag mig lite lyxig, när jag stod där under kristallkronorna i taket och insöp den härliga atmosfären. Det var minsann inte lätt att bara välja ut ett fåtal praliner att köpa med hem. Som tur var hade jag en frysklamp med mig, som kylde min vattenflaska. Den kom väl till pass när chokladpralinerna skulle fraktas hem i värmen utomhus.


















Innan jag lämnade butiken passade jag på att fråga om lappen, som var uppsatt i butikens skyltfönstret, och som jag läste lite snabbt när jag kom. Jag ville veta vad en chokladkväll innebar. Lite kortfattat fick jag veta att man fick komma till butiken för att under några timmar lära sig att göra praliner. Dessutom fick man med sig chokladbitar hem. Jag gillar att göra eget godis till jul så att få lära sig att göra riktigt proffsiga chokladpraliner, under en kväll i butiken, lät i mina öron som en riktigt spännande upplevelse. Efter att jag anmält mitt intresse fick jag veta att någon från butiken skulle kontakta mig framåt hösten, med närmare information om dag och tid.


















Dagarna gick och jag hade nästan glömt bort arrangemanget när jag blev uppringd för någon vecka sedan. Äntligen var det dags att få komma in bakom disken till lokalen där Chakib, butikens ägare, skapar alla fina chokladkreationer. Vi var sju personer, män och kvinnor i skiftande åldrar, som samlades i butiken. Först lyssnade vi på en kort introduktion om kakaoodling och sedan fick vi smaka på 100- och 70-procentig choklad. Den 100-procentiga varianten var bitter och föll verkligen inte mig i smaken, men nyttig är den. Därefter fick vi varsin bit fudge, som var en riktig smaksensation, delvis för att den påminde mig om mjölkkyssar, en kola som jag åt när jag var barn.


















Så var stunden äntligen inne då vi fick lov att komma bakom disken och in i butikens hjärta, där pralinerna blir till. Var och en fick ett förkläde och en mössa, som fick mig att tänka på en liknande huvudbonad, som håller håret på plats vid en operation. Efter att vi tvättat händerna var vi redo att kliva in i chokladverkstaden. Det första som fångade min uppmärksamhet var en rostfri vask med en stor kran. Ur den rann inte vatten. I ett jämnt flöde kom istället smält choklad. Wow! Det var nog fler än jag som gärna hade satt ett finger i den strida strömmen av choklad och slickat i sig, men det var tyvärr inte tillåtet av hygieniska skäl.


















Chokladen samlades upp i vasken och maskinen såg till att chokladen höll rätt temperatur för att kunna cirkulera i systemet. Det var svårt att släppa blicken från chokladstrålen när det var dags att börja göra gräddbullar. Ingredienserna i matberedaren blev en härligt, tjock, vit massa efterhand som vispen gick runt. Smeten hälldes upp i en stor strut och sedan fick var och en prova på att spritsa en egen gräddbulle på de runda, glutenfria rånen.











 


 



















Därefter var det dags att ta plats vid den magiska chokladmaskinen. Chakib visade hur man fyllde en form med hjärtan med den rinnande chokladen. Därefter strök han av överflödig choklad med en stor spackelspade. Sedan skulle eventuella luftbubblor bort ur formen innan den vändes upp och ner så att det mesta av chokladen rann ut igen. Då återstod ett tunt lager av choklad i varje litet hjärta. Åter några drag med spackelspaden och sedan ställdes formen åt sidan så att chokladen fick tid att stelna, innan de små chokladformarna kunde fyllas med pralinens goda innehåll.


































Nästa moment var att fylla små, runda chokladskal med olika fyllningar, som förberetts i strutar innan vi kom. Vi hjälptes åt att spritsa i ljus och mörk kola, nougat och olika chokladkrämer smaksatta med allt från passionsfrukt till whiskey. På toppen lämnades plats åt den choklad, som sedan skulle på plats för att försluta chokladkulan, innan det var dags att doppa alla våra kulor i smält, tempererad choklad.


















Att temperera choklad är ett måste när man arbetar med choklad, som ska bli t.ex. praliner. Chokladen värms upp till en viss temperatur, sedan sänks temperaturen igen innan den smälta chokladen är klar att jobba med. Tempererar man inte chokladen stelnar den inte ordentligt när den kallnar och den blir lätt kladdig i rumstemperatur. En efter en sänktes kulorna ner i chokladbadet och lyftes upp med ett gaffelliknande verktyg, med bara två "tänder" och överflödig choklad ströks av. Sedan fick man vara snabb med att garnera pralinen med strössel, som fanns i flera olika smaker som finhackade polkagrisar, kokos, små bitar av frystorkade hallon m.m.


















Tur i oturen råkade en liten bricka med praliner haverera mitt i arbetet, så vi fick lov att sätta tänderna i varsin kula av ljus choklad, fylld med kola, som fortfarande var krämig och inte hunnit stelna. Det smakade underbart att äntligen få stilla lite av det chokladsug, som jag hade efter att ha stått och jobbat med chokladen under lång tid utan att få smaka på den. Gräddbullarna hade stått till sig på en bricka och det var dags att även ge dem ett chokladöverdrag. Det var minsann inte helt lätt. Jag tyckte att jag hade lyckats få till en fin och toppig gräddbulle, när jag spritsade ut smeten. Tyvärr var den formen inte särskilt lyckad visade det sig. När den doppats i choklad höll den inte formen utan välte och säckade ihop, helt misslyckad. Jaja, det var mitt livs första försök och övning ger ju färdighet sägs det.


















Tiden gick fort och plötsligt kände jag av hur både mina ben och fötter värkte riktigt ordentligt och jag längtade efter att få sitta ner och vila, men då var det dags för kvällens höjdpunkt. Våra praliner och gräddbullar var klara och vi fick plocka ner tjugo olika praliner i varsin ask, som stoppades i en liten kasse tillsammans med gräddbullen i en cellofanpåse. Vilken goodiebag! Det var en mycket lyckad kväll, som verkligen gav mersmak på flera sätt. Tycker du om choklad är ett besök hos Triple Chocolate ett måste om du har vägarna förbi Halmstad. Jag fick såklart inte nog av choklad under kvällen. Lagom till advent ska jag hämta en adventskalender, med praliner från butikens sortiment bakom varje lucka. Jag har självklart förbokat min kalender för att inte riskera att missa spänningen med att få öppna en lucka varje dag, från den 1:a december fram till julafton och smaka på den pralin, som döljer sig bakom dagens lucka.
Triple Chocolate finns på Facebook och du hittar deras hemsida här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar