Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 nov. 2015

Adventskalender för stor och liten


När jag växte upp fanns inga adventskalendrar med godis och inga påkostade varianter med leksaker. Ändå fyllde jag och min syster större delen av ena väggen i köket med våra kalendrar. Vi brukade få en från söndagsskolan, som jag oftast tyckte var ganska tråkig. Bakom luckorna dolde sig bilder på utländska barn och en kort berättelse om hur fattigt deras familjer levde i sitt land. Jag förstod i alla fall att alla barn i världen inte hade det lika bra som vi i Sverige. Under flera jular hade vi kalendrar, som vi köpt från scoutkåren. Barn och ungdomar, från deras förening, brukade gå runt och knacka dörr och sälja kalendrarna. De hade alltid väldigt vackra och stämningsfulla motiv i Jenny Nyströmstil. Flera av kalendrarna hade jag och min syster tillsammans och vi turades om att öppna luckorna på bland annat radio- och tvkalendern. De allra mest populära var helt klart de som mamma köpte till mig i stan. Framsidan brukade vara fylld med söta änglar och tomtar och så var de oftat beströdda med silverglitter. Inte undra på att jag som liten tjej tycke att de var fina. Jag måste erkänna att jag fortfarande i vuxen ålder tycker om söta, små bilder av änglar med glitter på.


















Att öppna de 24:a luckorna var ett roligt sätt att räkna ner dagarna fram till den magiska julaftonen, som jag likt så många andra barn såg fram emot. Kanske bidrog lucköppningen till att trissa upp förväntningarna ännu lite mer. Även om jag fyllt 45 år så gillar jag fortfarande att få en adventskalender innan jul. Det är lite av en tradition, som hör julmyset till. Med åren har det blivit så att jag oftast köpt en och annan kalender till mig själv, men då med något ätbart bakom luckorna. Min kära syster har under många år bidragit med allt från kalendrar med små, spännande paket till olika varianter av chokladkalendrar. I år förekom jag henne och beställde två kalendrar, en till syrran och en till mig själv, från chokladbutiken Triple Chocolate, som ligger i centrala Halmstad. Chakib, som äger butiken, gör bland annat underbart goda praliner, som döljer sig bakom varje lucka. Skulle det inte finnas fler kalendrar kvar i butiken, går det ju bra att köpa 24 olika chokladbitar ändå. Tycker du om att göra egna godsaker till jul har butiken även ren choklad i sitt sortiment, som gjort för julgodis. Jag lovar dig att dina godbitar kommer att få en helt annan och mycket godare smak, än om du använder billig blockchoklad. Utöver en smarrig chokladpralin varje dag fram till jul kommer jag att få njuta av en kopp med rykande varmt te, från den första december till julafton och varje dag med en ny smak. Nu luktar det gott i mitt kök av 24 små påsar med te, som är upphängda och fastsatta med klädnypor på ett snöre. Tepåsar och tillhörande klämmor och snöre ingick när jag köpte teadventskalendern från I.S. Te och Kryddor, på Wapnö julmarknad förra helgen. Det känns verkligen speciellt med lite extra lyx varje dag fram till jul, men jag vill unna mig något extra i vintermörkret. En kopp te och en god chokladpralin är verkligen en god kombo, som fungerar finfint som stämningshöjare när man sitter själv hemma på kvällen och vill njuta en stund.


















Tidigare år har jag även köpt adventskalendrar till mina älskade katter, för att jag tyckte att de var värda en gullig kalender med kattgodis. I ärlighetens namn är jag fullt medveten om att varken Ängla eller Tindra bryr sig om ifall deras godisbitar gömt sig bakom en lucka i en pappkartong med fint omslag eller om godbiten plockats direkt ur en burk. Dessutom har båda katterna oftast ratat kalendrarnas innehåll. Häromdagen såg jag adventskalendrar för både hund, katt och smådjur, i en av stans djuraffärer, men i år väljer jag bort kalendern och ska istället bjuda mina katter på en och annan extra räka under december månad. Då får de också njuta lite extra. Även om man älskar sina husdjur över allt annat och gärna vill skämma bort dem med extra godsaker, för att visa sin kärlek och vara snäll, kan man istället göra dem en stor otjänst. Våra fyrbenta familjemedlemmar har samma problem som vi människor och går lätt upp i vikt av för mycket mat och godsaker. Tänk på det lite extra till jul för extra hull kan vara svårt även för våra djur att bli av med. Oavsett om man vill glädja vänner, bekanta eller husdjur, på något extra under advent och jul, är oftast extra tid tillsammans ett bra och trevligare sätt att visa sin omtanke på, istället för att ge bort dyra presenter och mängder med godsaker. Lagom är alltid bäst!
I förgår, när jag kom hem från jobbet på eftermiddagen, låg ett oväntat kuvert på golvet innanför min ytterdörr. När jag böjde mig ner för att plocka upp det såg jag det handtextade namnet och adressen. Till Mia Sandqvist och katterna Tindra och Ängla. Jag kände direkt igen min systers handstil och öppnade kuvertet med detsamma. Inuti låg en liten adventskalender i kortformat, med en söt målad katt på framsidan. Vad kunde väl passa bättre till en kattokig person som jag. Det är tyvärr någon dag kvar innan jag får lov att öppna första luckan och stilla min nyfikenhet över vad som döljer sig bakom den. Självklart längtar jag också efter att smaklökarna ska få sina upplevelser den 1:a december. Jag tror aldrig att jag helt och hållet vill avstå från julkalendrar. Oavsett min ålder vill jag inte vara utan små överraskningar i vardagen, som en adventskalender kan ge mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar