Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

7 okt. 2015

Plantera amaryllislökar

Knappt är sommaren över innan man blir påmind om att julen närmar sig. Jag såg igår att man redan börjat plocka fram julgranskulor och adventsljusstakar hos en av landets stora trädgårdsbutiker. Låt mig få njuta lite av hösten först, innan alla förberedelser drar igång inför julmånaden december. De sista åren har jag försökt att minska ner på alla måsten fram till jul. Det är ju ändå en högtid då man ska ha tid att njuta och jag lägger hellre mina krafter på lite mysigt julpyssel, än att fara runt i lägenheten och städa och feja och göra sådant som andra förväntar sig av mig. Jag är kanske lite egoistisk som vill ägna mig åt det som jag själv anser lustfyllt, för när orken sinar gäller det att prioritera det som ger livet ett positivt innehåll. Något som står högt på göralistan inför julen och som jag har svårt att tänka mig att välja bort är att arrangera och skapa något vackert med julblommorna. Utan dem infinner sig inte den riktiga julstämningen hemma i min lilla lägenhet. Liksom hela det övriga året är det blommor och växter, som står i centrum hemma hos mig. När vintermörker och kyla råder utomhus och de flesta växterna slumrar under det vita snötäcket, då gläds jag än mer av de blommor som jag får njuta av inomhus. I december har mina pelargoner flyttat in från balkongen och står ljust och svalt på några olika platser i hyreshuset, men de blommar sällan. Pelargonerna måste skötas om ändå, men jag ger dem ingen gödning och jag minskar ner på vattningen, beroende på hur ljust och varmt de står placerade.
Trots att jag nu inte vill tänka på julen riktigt än så finns faktiskt en del förberedelser att ta tag i redan nu. Vill man driva fram egna amaryllisar är det hög tid att köpa lökar och plantera dem nu, om de ska blomma till jul. Det brukar ta c:a 6-8 veckor från att man planterar löken till att stängeln vuxit upp och knoppen slår ut. Jag har ett tiotal amaryllislökar, som jag sparat från föregående år. Under våren och sommaren har de stått ljust placerade i trapphuset och jag har skött om dem som vanliga krukväxter och vattnat och gett dem näring. I början av augusti slutade jag helt att ge dem vatten och ställde dem mörkt och lite svalare, på en plats i trappan upp till hyreshusets vind, där de inte står i vägen. Det tog lång tid innan de välväxta bladen började vissna ner så att lökarna kunde få en behövlig viloperiod. Nu är det snart dags att plocka fram krukorna och plantera om lökarna i ny jord och vattna igenom den. Sedan ställs krukorna ljust och varmt för att lökarna ska väckas till liv igen. Amaryllisarna som jag planterade om förra hösten blommade först flera veckor efter nyår, vilket inte var särskilt märkligt. Amaryllisen är egentligen en vårblomma liksom hyacinten, som också är en populär julblomma, men odlarna driver fram lökarna extra tidigt för att de ska kunna säljas i butikerna lagom till advent och jul. Om några veckor kommer det även att finnas färdigplanterade amaryllislökar med blomstänglar i butikerna, men de brukar oftast vara av de vanligare sorterna. Vill man ha tag i de mer speciella varianterna får man köpa lökar och driva upp dem själv. Amaryllisen är enkel att sköta om och därför tycker jag att den passar bra att ge bort till jul, även till personer som påstår sig sakna gröna fingrar. Odlarna tar hela tiden fram nya sorter med nya färger och toningar på blommorna och även annorlunda form på kronbladen. Förra året fick jag en ny favorit i "Evergreen" med sina vitgröna klockor och kronblad som var smalare och mer spetsiga. När man köper en amaryllislök ska man titta efter en fin och fast lök. Det finns mindre lökar och det finns så kallade jumbolökar. Oftast får man betala mer för de större, liksom för de mer ovanliga, men en större lök ger i gengäld fler blomstänglar med fler och större blommor.
Innan man planterar löken klipper man bort torra och döda rötter. Välj en stabil kruka som är så stor att mellanrummet från löken till krukans kant blir c:a  3 cm. Sätt löken i vanlig blomjord så att 1/3 av löken hamnar ovanför jordytan. Jag brukar täcka jordytan med grön mossa och dekorera den med några små julkulor eller annat pynt. Behöver jag stötta upp blomstängeln med en pinne, väljer jag ett vackert band att binda upp den med och gör en stor dekorativ rosett. Vattna sedan igenom jorden och placera krukan ljust och varmt. Därefter ska löken ha mycket sparsamt med vatten, annars riskerar man att få långa gängliga blomstänglar. Rotera krukan efterhand som stängeln drar sig mot ljuset. För något år sedan satte mina amaryllislökar fart och växa väldigt tidigt och för att alla inte skulle blomma redan till advent satte jag ut några av krukorna på min inglasade balkong så att utvecklingen av löken stannade av. Man kan med fördel ställa amaryllisen svalt på nätterna även då den blommar och på så vis får man njuta av de vackra klockorna lite längre. Jag är för otålig för att vänta på att mina sparade lökar ska komma igång när de väl hamnar i jorden så jag köpte en ny lök häromdagen, i hopp om att jag ska få se de rödvita klockorna lagom till jul. Fram till dess är det spännande att följa lökens utveckling. Att få se den första knoppen titta upp är nästan lika lustfyllt som att få se amaryllisen blomma.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar