Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 sep. 2015

Sommaren övergår i höst


















Det blev några riktigt sköna sommarveckor i augusti, men lika hastigt och lustigt som värmen och det fina vädret kom tog det adjö. Jag vill inte riktigt tro att sommaren redan är förbi. Fler och fler gulnade löv täcker marken och mörkret faller allt tidigare på kvällarna. En lite vemodig känsla har infunnit sig i mitt inre. Jag känner mig lite snuvad på sommaren. När jag precis började njuta av den var den nästan förbi, men det kan bli många fina höstdagar framöver om vädergudarna är på rätt humör.


















I år tog det extra lång tid för mina pelargoner att vaknat liv och först nu tycker jag att de står som vackrast ute på min balkong. Då jag är hemma från jobbet och är sjukskriven, efter årets andra fotoperation, njuter jag ännu mer av att kunna slå mig ner på en pall där ute och pyssla om varje liten planta. Den senaste veckan har bjudit på en hel del regn, men när solen tittade fram var det alldeles lagom varmt för en stund bland blommorna. De har en märklig förmåga att ta över mina tankar och när jag grejar med pelargonerna känns det ofta som om jag befinner mig i en bubbla, där inga negativa känslor existerar. Så plötsligt inser jag att tiden runnit iväg och att det finns vardagssysslor som behöver göras.

















Trots att vi har lagt sommarmånaderna bakom oss och september har tagit sin början bjuder naturen och våra trädgårdar ännu ett bra tag på många vackra växter, men nu har färgskalan börjat skifta. Dessutom finns det mycket gott kvar av frukt och grönsaker att se fram emot. Om sommarblommornas tid är över i dina urnor och rabatter finns det nu många fina plantor i handeln om du är sugen på att göra en höstplantering. De senaste åren har det blivit allt mer populärt att blanda olika vackra grässorter tillsammans med växter med bär och blommor.
Härom året valde jag att göra en plantering i kalla färger, som skulle harmoniera med zinkbaljan som jag planterade i. Utöver växterna valde jag att dekorera med rödlökar och en kronärtskocka, som gjorde planteringen lite extra spännande. Pumpor, stora som små, passar utmärkt att dekorera med i arrangemang med växter, men de är lika vackra i en skål på bordet eller som ett stilleben på förstutrappan. Såhär års finns det fina grenar, kottar, bär och olika sorters mossa, som kommer väl till pass i en plantering. Det är bara att släppa loss din kreativitet och välja och vraka bland höstens växter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar