Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

30 sep. 2015

P. fischeri - Nykomling i samlingen


















Att vara med i Svenska Pelargonsällskapet och Sveriges Trädgårdsförening har inneburit att jag lärt känna många trevliga människor, som jag förmodligen aldrig kommit i kontakt med om jag inte haft ett stort intresse för odling och fått en sådan förkärlek till pelargoner. Jag har lärt känna medlemmar från hela vårt avlånga land, men främst de som bor i Halland. En del personer har jag fått kontakt med via Facebook och en och annan har jag sålt sticklingar till och andra har jag köpt av och så har våra vägar korsats. När jag varit med på olika begivenheter, som pelargonsällskapets anordnat utanför Halland, har jag träffat på flera kända ansikten, som jag tidigare bara haft kontakt med på nätet. Märkligt nog har det känts som vi setts förut, när vi mötts och hälsat på varandra.
Det är vid dessa träffar som jag köper och byter till mig ovanliga pelargoner, som man normalt inte hittar ute i handeln. En speciell medlem i Halland, boende i Falkenberg, har vid ett flertal träffar sett till att min samling utökats med fler sticklingar. Hon har med sig små plastburkar med mindre och större rotade sticklingar av diverse olika sorter, som för mig ofta är okända. Det är lönlöst att försöka få betala för de fina små plantorna, envis som hon är. Vid någon av årets sammankomster fick jag en liten stickling, som hade namnet P. fischeri. Jag hade inte en aning om vad det var för sorts pelargon, mer än att det var en vild art, vilket jag kunde utläsa av att det stod ett stort P och en punkt före artnamnet på namnskylten. När jag fick sticklingen bestod den bara av ett par små flikiga, gröna blad. Sedan dess har den stått i fönsterkarmen i mitt sovrum och härom morgonen fick jag till min glädje se att den lilla plantan satt knopp och nu har den lilla pelargonen äntligen visat sina första små blommor, vars kronblad har en annorlunda grålila färg. Självklart vill jag rikta ett stort tack till Karin, som gav mig P. fischeri, och för att hon glatt delar med sig av sina sticklingar till oss alla i hallandsgruppen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar