Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

21 sep. 2015

Mumsig morotskaka


















Jag har alltid gillat att baka, men tyvärr blir det inte så ofta nu som jag skulle önska, då orken inte alltid
räcker till. Att baka tårtor är det som jag tycker är roligast. Då får jag mer utlopp för min kreativa ådra när det kommer till garneringen, men jag sätter lika gärna deg till matbröd eller gör några makroner. Däremot har jag aldrig bakat någon morotskaka. Det beror nog på att när jag bjöds på denna typ av kaka första gången, tyckte jag inte att den var något speciellt. Därefter har jag ätit betydligt godare varianter av morotskaka, som till exempel den som jag bjöds på hemma hos Christina, vid vår senaste pelargonträff. Vi hade först serverats frallor, så jag var mätt och delade på en kakbit och tog bara ena halvan. Den slank snabbt ner och jag tog ytterligare en halva och det var det flera som gjorde. Gott betyg åt konditorn! Ska jag bjuda på fikabröd framöver kan jag helt klart tänka mig att baka morotskaka enligt receptet nedan. Förutom att den var väldigt god verkar den enkel att göra, av ingredienserna och instruktionerna att döma, och visst låter en kaka med rivna morötter som ett lite nyttigare alternativ till fikat.

Recept morotskaka
Ingredienser:

4 st ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk mald kanel
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
2½ dl rapsolja
6 dl rivna morötter

Topping:
60 g smör, rumsvarmt
200 g Philadelphiaost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Saften av 1 lime eller citron + rivet skal, inte det vita (kan uteslutas)

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en liten långpanna, ca 25x33 cm.
2. Vispa ägg och socker luftigt. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, vaniljsocker och kanel och vänd n
er i smeten. Tillsätt oljan och morötterna och rör om.
3. Grädda i mitten av ugnen cirka 30-40 min.
4. Blanda Philadelphiaosten med
smör, florsocker, citrussaft och vaniljsocker till en slät kräm. Bred den sedan över kakan när den har svalnat. Strö över citrusskalet. Ställ kakan svalt så att toppingen stelnar. Skär den sedan i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar