Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 sep. 2015

Färgstark utstickare

Dark Caliente Hot Coral


















Som stor entusiast och älskare av pelargoner har jag samlat på mig på tok för många olika sorter. Just nu håller jag på att göra en lista på de över 200 olika pelargonerna som jag har i min samling. Då det finns en så otroligt stor mångfald är det jättesvårt att begränsa sig. När jag började odla pelargoner, för gott och väl 5 år sedan, köpte jag alla möjliga sorters pelargoner som jag kom över, oavsett om de var ovanliga, vanliga, stora eller småväxta. De senaste två åren har jag börjat begränsa mitt samlande lite mer. Jag försöker att hålla mig till pelargoner som tillhör gruppen miniatyrer och dvärgar, men det finns ändå väldigt många fina sorter att välja bland. Att jag valde just dessa småväxande sorter är först och främst för att jag tycker att de är väldigt söta och tar mindre plats, men även för att jag har lättare att sköta om blommor i mindre krukor som inte är så tunga. De är lättare att lyfta och flytta på och inte lika svåra att hantera när de ska planteras om. Men, det finns ett stort men. När jag träffar mina pelargonvänner och får se alla deras fina pelargoner kan jag ofta inte motstå sticklingar från en och annan, för mig ny, vild, engelsk eller änglapelargon. Sedan finns det en del pelargoner, som inte är miniatyrer, som jag bara inte kan skiljas ifrån. Primärhybriden Px. ardens är bara en av flera favoriter.

Px. ardens, min stora favorit trots ganska små blommor


















Ibland är det plantans speciella blad som tilltalar mig eller dess annorlunda knotiga växtsätt, men oftast är det blommornas utseende och kronbladens härliga färger, som får mig att falla för en viss pelargon. Jag förundras ibland över vilka otroliga färger och skiftningar som växter kan visa upp, allt från vitaste vitt till regnbågens alla nyanser. Pelargonen Dark Caliente Hot Coral är ingen ovanlig pelargon, men blommornas intensiva färg har gjort att den fortfarande har en given plats på min balkong, även om krukan länge varit utan sin namnlapp, som troligtvis försvann när den flyttade in för vinterförvaring för några år sedan. Häromdagen tog jag mig tid att fotografera blommorna och redigerade bilden för att i möjligaste mån återspegla den speciella nyansen på de korallfärgade kronbladen, men det var inte lätt. Jag fick snabb hjälp med pelargonens namn via Svenska Pelargonsällskapets Vänner på Facebook. När jag fick svar på min fråga kände jag direkt igen namnet, även om jag troligtvis aldrig skulle lyckats plocka fram det ur minnet, dålig på namn som jag är.
Det är inte alltid de mest annorlunda och ovanliga pelargonsorterna som är de vackraste, även en enkel variant kan sticka ut ur mängden, men Px. ardens är ändå Kungen bland pelargoner för mig.

Vackra blad på Lady Plymouth

1 kommentar:

  1. Hej Mia
    Jag har fnatt pa pelargoner men hittar inte din lilla röda i schweiz där jag bor. sänder du skott?

    SvaraRadera