Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

7 aug. 2015

Pelargon Sonata


















Jag har inte haft varken lusten eller orken att ta tag i fotograferingen av alla mina pelargoner i år. Det tråkiga och kalla vädret har till och med gjort att mina pelargoner blivit en aning eftersatta. Jag har inte pysslat om dem i den omfattning som jag skulle önska, men de ser ändå ut att må ganska bra, förutom att de inte blommat i den utsträckning som de brukar göra, men det skyller jag på vädret. Idag satt jag en liten stund på balkongen och plockade bort vissna blad och blommor. När jag fick se att pelargonen Sonata blommade var jag tvungen att rusa in efter kameran. Sonata beskrivs både som dvärg- och miniatyrpelargon, med dubbla, ljust rosa blommor med cerise ådring. Hos mig har plantan vuxit väldigt sakta, så jag anser att det är en miniatyr, men oavsett tycker jag att den är otroligt vacker. Just nu har den blommor i olika rosa nyanser, men alla med dess lite speciella ådring. Förädlare: Holmes Miller, År 1963, USA. Snart stundar min efterlängtade sommarsemester och då ska alla pelargoner pysslas om och jag ska göra en lista över vilka sorter jag har. Med åren har min samling blivit för stor för att jag ska kunna hålla alla olika namn på pelargonerna i huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar