Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

21 juli 2015

Raka spåret























Sommartid älskar jag att vara ute och köra i naturen och känna vinden ta tag i mitt långa, fladdrande hår. Eftersom jag inte orkar cykla eller gå några längre sträckor tar jag till min eldrivna trehjuling och det är minsann inte fy skam. Med den kommer jag fram på de flesta ställen om nu inte underlaget är alltför ojämnt .Om jag skruvar på hastighetsreglaget från sköldpaddan till haren, som visar att hastigheten är inställd på max, far jag fram i 15 km/h. Det går inte så fort tyvärr, men det har sina fördelar då jag hinner se mig omkring medans jag kör och kameran är alltid med i väskan om jag skulle råka se något intressant att föreviga. Att ta sig hemifrån in till stan med permobilen tar ungefär en halvtimma. Det blir lite småvägar i villakvarteren och cykelbanan, oftast samma väg dit som hem. Härom dagen valde jag en lite annorlunda väg eller snarare gångbana när jag skulle hem, där jag faktiskt aldrig kört förut. Jag svängde av från gatan in på gångbanan, som gjorde en böj och plötsligt låg vägen raklång framför mig, inbäddad i grönskan från buskar och trädkronor. Någonstans långt där framme såg det ut som den gröna tunneln tog slut. Plötsligt insåg jag att jag körde där järnvägen gick en gång och tåget körde när det lämnade stan för att köra norrut. När jag växte upp och bodde i mitt föräldrahem hörde man tåget, främst på kvällar och nätter, när det tutande rusade fram någon kilometer bort. Det var en vacker sträcka att köra hem, som jag kommer att välja fler gånger, i alla fall när jag kör i dagsljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar