Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

13 juni 2015

Flygande sländor och objudna gäster bland grönskan


















Bland krukor, blommor och blad står en och annan ängel på balkongen. Några stenar med vackra ord ligger på bordet och vid väggen hänger två glasklot. Jag tycker om att blanda växter med vackra ting, men det får inte bli för mycket prylar. Det är grönskan som ska regera. Oftast är flugor och andra flygfä inte välkomna på balkongen, då det oftast innebär att jag fått in ohyra, vilket gör att jag får en massa merjobb med att råda bot på odjuren. Häromveckan besökte jag shoppingmeckat i Ullared och där hittade jag sländor och fjärilar i metall, vita och svarta. Jag köpte två svarta sländor, en hänger nu på en kruka och den andra på korgen, som jag odlar smultron i. Det bästa med dessa sländor att de är lätta att ta bort när jag tröttnat på dem. Så lätt får jag inte bort de vita flygare och bladlöss, som nu börjat sprida sig på balkongen, främst på mina vilda och engelska pelargoner. Nu gäller det att handla snabbt, då de förökar sig fort och trivs på balkongen när det blir varmt. Att öppna och vädra och få rotation på luften gör att ohyran inte trivs lika bra. De, liksom svampangrepp, vill helst ha en fuktig omgivning där luften står stilla. Jag tycker inte om att använda giftiga preparat i stor utsträckning för att få bort de oönskade gästerna, då det inte bara tar död på ohyran, utan även är giftigt för andra levande organismer. Jag vill inte utsätta mina katter för giftiga ämnen, även om de inte äter eller slickar på mina blommor när de vistas på balkongen. Igår ringde jag till Lindesro AB efter att jag fått tips om detta företag av en ägare till en handelsträdgård, som i stort sett bara använder sig av miljövänliga växtbekämpningsmedel. Lindesro AB saluför biologiskt växtskydd. De säljer så kallade nyttodjur, som används för att bli av med ohyra. Efter att jag beskrivit mitt problem fick jag veta att det inte var helt enkelt att bli av med bladlöss om man inte vet vilken typ av bladlus det är som slagit sig ner på en del av mina plantor. Det finns ett flertal olika bladlöss. Jag har nu beställt steklar, som förhoppningsvis ska hjälpa till att ta död på de oönskade besökarna, både löss och vita flygare. Leveransen kommer i mitten av nästa vecka. Då levereras ägg, som sedan ska placeras ut bland de angripna växterna. När äggen kläcks är steklarna klara för sin uppgift. Tyvärr äter de inte upp flygfärdiga vita flygare, men de äter upp äggen. Därför har jag satt ut gula klisterark bland växterna, där insekterna fastnar. Det ska bli spännande att se om detta naturvänliga sätt att bekämpa ohyra fungerar. Det kostar en del, men är det effektivt så är det ett enkelt sätt att råda bot på problemet. Hade jag haft ett fåtal krukor med växter hade jag provat att spraya dem med det gamla beprövade såpvattnet med en skvätt T-röd, men har man som jag över 200 plantor blir det på tok för jobbigt. Jag återkommer framöver med bilder och berättar hur det går med min bekämpning av ohyran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar