Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

17 juni 2015

Änder på stan


















Att man ser fåglar mitt inne i centrala Halmstad och i andra och större städer är absolut inte ovanligt. Både småfåglar, duvor, kajor och fiskmåsar flyger runt på gator och torg och låter sig väl smaka på matrester vid kaféer, restauranger och i soptunnor. Om jag någon gång sitter och äter på en uteservering kan dessa påflugna fåglar bli ett stort irritationsmoment och att ha dem hoppande bland bord och stolar är dessutom riktigt ofräscht, trots att jag ändå gillar att mata fåglarna hemma vid huset.
I lördags var det sommarens hittills varmaste dag och jag körde för första gången i år permobilen in till stan. Då det blivit allt mindre parkeringsplatser mitt inne i centrum blir det sällan att jag kör in till stan med bilen, men vid vackert väder sommartid är permobilen guld värd, även om den inte rullar fram så fort. Jag kan stanna utanför varje butik och slipper gå några längre sträckor. Tyvärr är det inte alla butiker som är handikappanpassade så det fungerar att köra in med permobilen bland hyllor och korgar som är  placerade mitt på golvet. När jag är inne i centrum sommartid och kör runt med permobilen besöker jag nästan alltid Norre katts park, där det finns en liten damm som är välbesökt av gräsänder. Ibland har jag med mig en bit bröd som de får smaka på och de kommer gärna fram och tigger till sig en något ätbart. Även om gräsänderna kan vara framfusiga stör de inte fikagästerna på parkens kafé i samma utsträckning som en del andra fåglar gör. I lördags hoppades jag få se att någon av änderna fått tillökning, men jag blev besviken när det nästan var tomt på fåglar vid dammen. Jag lämnade parken och körde mot stora torg och till min förvåning fick jag se ett andpar utanför hamburgerrestaurangen, där Brogatan korsar Storgatan. Där vaggade de sakta fram intill husväggen och verkade nästan oberörda av alla människor som gick förbi. Jag stannade till och fick se att en utländsk man satt på marken med en skylt och en skål med några mynt på botten. En tjej kom ut genom dörren och stannade till och släppte ner lite växel och det klirrade till i skålen. Det verkade inte skrämma änderna som istället gick ännu närmare den tiggande mannen. Han bröt en par bitar av brödet, från hamburgaren som han höll i handen, och gav till änderna som lät sig väl smaka. Stunden senare la sig en av änderna ner på stenbeläggningen alldeles intill där mannen satt. Jag fick ett leende på läpparna av åsynen och fick ögonkontakt med mannen som log tillbaka. Jag antar att han brukade sitta på samma plats varje dag och kanske var det inte första gången som han fick besök av detta andpar och gav dem något att äta. De såg i alla fall ut att trivas med varandras sällskap. Många har åsikter om att utländska människor i allt större utsträckning sitter och tigger utanför affärer, men djur är aldrig fördömande och bryr sig inte om människors nationalitet, läggning, religion, utseende eller sinnesstämning, så länge vi uppträder vänligt mot dem och är omtänksamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar