Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

18 apr. 2015

Små, röda och söta


















När man bara har en balkong på 8 m² där man ska få plats med större delen av sin odling, får man hålla sig till de lite mindre storlekarna på blommor och övriga växter om man ska få plats med så mycket vackert som möjligt. Ändå får jag bara plats med en liten bråkdel av allt jag skulle vilja odla där. Nu när jag börjat flytta ut en hel del av alla mina pelargoner, måste jag planera noga hur träden, hyllorna, fontänen, stolar och bord ska stå för att ge plats åt så många pelargoner som möjligt. Jag måste ju kunna röra mig där ute och vattna och pyssla om allt och så ska katterna kunna vara där och klättra och klösa på sin klösmöbel. Dessutom ska det finnas utrymme för dem att ligga och slöa på golvet. Jag har alltmer gått över till miniatyrpelargoner, som blir långt ifrån så stora som de mer vanliga pelargonsorterna. Det passar mig utmärkt, då jag alltid gillat att pyssla med allt möjligt i liten skala. Mina röda, tulpaner, som jag planterade sent i höstas i en liten plåthink, slog ut i veckan. Även de valde jag med tanke på mitt lilla utrymme. De små tulpanerna, som jag tyvärr tappat bort namnlappen till, blir bara 15 cm höga. Det går att få plats med mer än man tror på 8 m² bara man utnyttjar ytan väl. Jag har många hyllor och har även odlat i korgar, som jag hängt i hållare på väggen. Tyvärr har jag plasttak över balkongen, då jag bor på översta våningen. Det gör att det är svårt att fästa krokar i taket. Annars hade jag funderingar på att hänga upp ett nät av armeringsjärn och sedan kunna hänga blomkrukor, ljuslyktor m.m. i nätet. Jag är alltid sugen på att prova på nya växter, men just nu är jag inne på att köpa nya stolar, då min katt Ängla gillar att sätta klorna i korgstolarna, så en vacker dag är risken att jag hamnar på golvet när jag sätter mig. Sedan har jag sett fina hyllor som jag skulle vilja ha istället för ett och annat loppisfynd, som jag har i dagsläget. Det dyker alltid upp nya önskemål och idéer med mitt odlande. Att läsa trädgårdstidningar, titta på internet och åka på trädgårdsmässor ger många härliga tips. Nedan några bilder på balkongen från sommaren 2010, då den tog hem förstapriset i den riksomfattande balkongtävlingen, som anordnades av Riksförbundet Svensk Trädgård och Kungliga Patriotiska Sällskapet. Då hade pelargonerna fortfarande inte tagit överhanden. Jag odlade mycket annat både ätbart, blommande och väldoftande och det fanns lite mer tom golvyta än vad det finns nu.




































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar