Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 apr. 2015

Mjuk pelargonkaka med glasyr


















Förra helgen hade jag förmånen att, tillsammans med några medlemmar från Svenska Pelargonsällskapet Halland, besöka Gluggstorps Handelsträdgård, ett riktigt himmelrike för den som älskar pelargoner. När vi tittat runt i de stora växthusen bjöd familjen Andersson oss på fika och vad kunde då passa bättre än att bli bjuden på pelargonkaka. Jag kan verkligen rekommendera denna kaka, med en lite annorlunda smaksättning, som jag självklart bad att få receptet på innan vi lämnade familjen, hundarna och Tågarp.

Recept

4 ägg
4 dl strösocker
200 g margarin, smält och avsvalnat
5 dl vetemjöl
10-15 finhackade blad av doftpelargon t.ex. "Dr Westerlund"och "Attar of Roses". Blad ej blommorna.
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljpulver
Margarin, ströbröd eller kokos till formen

Glasyr:
120 g philadelphiaost
75 g margarin, margarin, smält och avsvalnat
2,5 dl florsocker
Lite av de hackade pelargonbladen

Gör såhär:
Hacka pelargonbladen. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner pelargonbladen, margarin och vetemjöl. Blanda bakpulver och vaniljsocker och rör sedan ner allt i smeten.
Smörj och bröa en kakform eller mindre långpanna och häll i smeten.
Grädda kakan i ca 20 minuter i 175°.
Låt svalna något.
Blanda alla ingredienser till glasyren i en skål. Rör till den är helt slät.
Bred ut glasyren ovanpå kakan.
Skär kakan i lämpligt stora bitar.
Garnera med pelargonblad och eller blommor.

1 kommentar:

  1. Hej, har gjort din pelargonkaka i kakform, men har nu haft den i ugnen ca 1 tim och den är inte klar ännu
    Vad är felet?

    SvaraRadera