Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

14 apr. 2015

En sol i asfaltskanten

Jag har inte någon egen trädgård med en stor fin gräsmatta, som invaderas av maskrosor, och har nog därför svårare att se maskrosen som det hatade ogräs, som det så ofta verkar vara. I Sverige finns maskrosen i cirka 500 olika arter. Bladen är vackert flikiga och blommorna härligt gula där de växer i mängder längs vägkanten och på ängsmarker. Jag vet ju i och för sig hur tråkigt det var att gå runt i mitt föräldrahems trädgård och med en kniv försöka hjälpa pappa att få upp en och annan maskrosplanta ur gräsmattan. Plockade man inte bort varenda planta skulle de sprida sig med vinden och snart skulle hela trädgården blomma i gult, sa man då i alla fall. Hur hemskt hade det egentligen varit? Som barn plockade jag ibland maskrosblommor och la stjälkarna i en spann vatten och några timmar därefter hade ändarna på stjälkarna krullat i hop sig. Så lättroad var tydligen jag som barn. Ibland plockade jag maskrosblad till mitt älskade marsvin Snuffsan, som åt dem med god aptit. Förutom att blommorna är vackra kan man göra bland annat vin, marmelad och te på dem och bladen kan användas i sallader. Bina älskar maskrosblommor, då de ger mängder med nektar till honung och för oss människor är både blad och blommor nyttiga att äta, då de är både närings- och vitaminrika. Jag hittade några recept på sidan Vegan i Fokus.
Årets första maskros, som jag fångade på bild häromdagen, växte intill husväggen utanför dialysens entré och på rätt plats kan man inte säga annat än att den är vacker. Nedan följer sångtexten till Carl-Antons "Om maskros och tjärdoft". En härlig text om denna solgula blomma, som verkligen får mig att längta till sommaren.


Om maskros och tjärdoft
Jag lät alla mina maskrosor finnas
fast jag vet att dom kallas ogräs och bör rotas ut.
Men det är så skönt att sitta och minnas
små solar i gräset när sommarn är slut.
För hela året drömde jag
om vår korta sommar drömde jag
och äntligen kom den – och jag fick rå om den.
Då gömde jag – små sommarminnen gömde jag.
Maskros som tändes i solsken som brändes gömde jag.
Jag målade våran brygga med tjära
fast det finns impregnering av modernare sort
Men det luktar så gott när man kommer nära
och den doften behövs när sommarn är kort.
För hela året drömde jag
om vår korta sommar drömde jag
och äntligen kom den – och jag fick rå om den.
Då gömde jag – små sommarminnen gömde jag.
Tjärdoft som kändes i solsken som brändes gömde jag.
Jag gjorde en liten visa att sjunga
när sommarens båtar har glidit förbi
och isarna ligger tjocka och tunga.
För visor kan längta och längtar gör vi.
För hela året drömde jag
om vår korta sommar drömde jag
och äntligen kom den – och jag fick rå om den.
Då gömde jag – små sommarminnen gömde jag.
Maskros som tändes och tjärdoft som kändes gömde jag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar