Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

21 apr. 2015

En liten skönhet i kruka

När jag planterade de små bulberna, som jag köpte på en marknad på påskafton, var jag osäker på om jag över huvud taget skulle få se dem blomma, men redan idag fick jag se den första Jungfruskon Pleione tongariro slå ut på balkongen. Vilken liten skönhet! Det har inte kommit några blad och blomman, som är cirka 7 cm, sträcker sig knappt över krukans kant. Nu hoppas jag få se även den andra sorten Pleione formosana blomma. Jag köper gärna fler sorter av denna orkidé. Förutom att den är vacker och exotisk passar den bra att odla när man har litet utrymme. Den kan både odlas inom- och utomhus, men tål inte temperaturer under +5°. Denna jordväxande orkidé planteras med 1/3 av bulben ovan jord och vattnas sedan mycket sparsamt så att jorden hålls lätt fuktig. Jorden ska vara porös och väldränerad och plantan vill stå i halvskugga. Ungefär varannan vecka ska man ge plantan orkidégödning. När bladen börjar gulna ställer man undan bulberna för vinterförvaring, då de ska stå torrt, svalt och frostfritt. När bulberna  börjar få nya skott på våren klipper man bort döda, gamla rötter och planterar om dem igen. Webbutiken Lökar & Knölar har dessa orkidéer i sitt sortiment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar