Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

12 mars 2015

Vårstädningen påbörjad


















Idag har det verkligen varit ett härligt vårväder. På min balkong kändes det nästan som sommar. Solen sken och termometern visade på +30°C. Trots att jag var trött infann sig lusten att börja vårstäda. När jag dammsugit upp mängder av gamla granbarr, som min lilla, lilla julgran lämnat efter sig på balkonggolvet och slängt bort lite annat gammalt skräp tog jag in zinkbaljan till fontänpumpen, skurade den och stenarna och förpassade den ut på balkongen igen. Till helgen ska jag fylla baljan med vatten och sätta ut min solcellsdrivna fontänpump som jag haft i flera år. Sedan hoppas jag på många dagar med solsken framöver så att jag får njuta av det porlande vattnet. Varm och svettig bar jag till slut ut några små krukor med pelargoner, som jag fick med mig hem från årets första träff med Pelargonsällskapet Hallands, som vi hade för ett par helger sedan. Dessutom började jag lite försiktigt med omplanteringen av pelargonerna som övervintrat i trapphuset. Det lär nog ta sin tid att plantera om alla, men jag är glad att de flesta är miniatyrer och står i små krukor. Inte så tunga att bära och dessutom lättare att hantera. När det är gjort är det bara att gå vidare med de lite större, som stått i källaren hela vintern. Det är mycket jobb såhär i början av säsongen, men det är en väldigt härlig tid som väntar framöver med spirande grönska och färgglada blommor. Många pelargoner har jag sett blomma tidigare, en hel del nya sorter tillkommer under säsongen, men det är alltid lika spännande att se de första knopparna visa sig och glädjen är stor när blommorna till slut slår ut.

Företaget Solsmart, där jag köpte min pump, har lagt ner. Solcellsdrivna pumpar finns nu att köpa hos Svea Redskap AB.


1 kommentar:

  1. Vad använder du för jord när du planterar om pelagoner?

    SvaraRadera