Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 feb. 2015

Tindras tassavtryck förevigat


















Jag kom i kontakt med Susanne Hellman Holmström första gången när jag lyssnade på en föreläsning om katter, som hon höll i en djuraffär i Halmstad. Det var en mycket intressant föreläsning och jag fick lära mig en hel del nytt om katters beteenden och varför de gör si och så. Susanne är kattbeteenderådgivare, har skrivit ett par böcker om katters beteende och är för många kända från SVTs Go´kväll, där hon på tisdagskvällarna ger råd om katter. Hon har mångårig erfarenhet av katter och har självklart flera kisar hemma på sin gård i Skåne, där hon även har andra djur. Efter att jag träffade Susanne har jag följt henne på facebook och hennes blogg www.susannehellman.com, där du bland annat hittar datum för hennes kommande föreläsningar. Innan jul utlyste hon en tävling på sin sida och jag var inte sen med att delta. Tävlingsuppgiften var att fotografera sin katts tass och skicka in till tävlingen, där man kunde vinna en tassberlock i rent finsilver (999), designad av silversmed Jessica König, JexDesign.
Änglas lurviga tassar var inte lätta att ta en bra bild på, så jag valde att skicka in en bild på Tindras tass, eller snarare tassar, då jag fick med både hennes fram- och baktass på samma bild. Veckorna gick och jag hade inga större förhoppningar att vinna priset. När jag vunnit tidigare tävlingar har det oftast krävts en klurig motivering, men nu var det ett foto. Plötsligt en dag blev jag gratulerad på Facebook, av en av mina vänner. Jag fattade ingenting. Vad hade jag vunnit? Efter några minuter fick jag svar, tassberlocken skulle bli min. Att ta ett avtryck av Tindras tass, till den specialdesignade berlocken, skulle inte bli enkelt. Istället valde jag att rita av tassen från fotot i datorn och skicka filen till Jessica. Jag fick välja mellan örhängen, armband eller en cirka 2 cm stor berlock hängande i en svart snodd. Valet var enkelt, jag bestämde mig för ett halssmycke. På så vis skulle jag få ha min älskade Tindras "tass" hängande nära mitt hjärta dygnet runt. Häromdagen kom ett litet paket med posten och däri låg det efterlängtade smycket, som nu hänger kring min hals. Jag har varit inne på JexDesigns hemsida och Jessica gör väldigt fina specialdesignade silversmycken. Utöver tassberlocker gör hon ett par olika hängen, i form av katter, som jag blev väldigt förtjust i, men självklart har hon inte bara kattrelaterade silversmycken i sin kollektion.
Jag hade tidigare funderingar över att tatuera mina två katters tassavtryck på armen, men nu kanske det istället blir en tassberlock även med Änglas tass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar