Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

13 feb. 2015

En liten blomma kan skänka mycket glädje


Redan för någon vecka sedan hade en av landets större trädgårdsbutiker fått hem de första penséerna. De var för små för att jag skulle falla för frestelsen att köpa hem några plantor, då de troligtvis inte utvecklats i kylan utomhus. Igår gjorde jag en ny runda bland blomsterbutikerna i stan och besökte bland annat Granngården för att se vad de fått hem för vårblommor. Redan utanför entrén möttes jag av en vagn med vårlökar, primulor med dubbla blommor och på en av hyllorna trängdes små minipenséer i olika färger. För 40 kr fick jag 6 minipenséer med lila och gula blommor. (Blomman på bilden är från ett tidigare år) Plötsligt var tröttheten, som jag känt efter jobbet, som bortblåst. Tankarna började direkt att snurra i mitt huvud över vad jag skulle sätta de små plantorna i för kruka och om jag behövde köpa några fler växter för att fylla ut och komplettera min tidiga vårplantering. Jag bestämde mig för en murgröna med söt, mörkgröna, hjärtformade blad. Plantan ska jag dela på och sätta mellan penséerna. När den så småningom växer till sig hänger de gröna rankorna ner och döljer krukans kant, som jag ibland tycker känns lite tråkig. Till helgen får jag ta en titt i förrådet och se om jag har någon passande kruka att plantera penséerna i och i klädkammaren hittar jag säkert några små prydnadsfåglar, fågelbo eller något annat, som passar att dekorera planteringen med. Det kliar allt mer i mina otåliga odlingsfingrar.

Vi är bara halvvägs in i februari, men mina vårkänslor och med tanke på att det är Alla hjärtans dag imorgon, tycker jag denna söta lilla visa är riktigt passande.

Det är våren, ja det är våren,
som har kommit igen
och med den kärleken.
Det är våren, ja det är våren,
som har kommit tillbaka igen.
När vi varann i portarna krama
och kattorna på gårdarna jama,
så är det våren, ja det är våren,
som har kommit tillbaka igen.

Jules Sylvain & Sten Hage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar